فهرست مطالب

نحوه وصول چک برگشتی به موجب قانون جدید

قانون گذار به منظور جلوگیری از صدور چک بلامحل توسط افراد، به موجب قانون اصلاحیه صدور چک سختگیری هایی به عمل آورد تا بدین طریق از حقوق دارنده چک حمایت کند و شخص دارنده بتواند راحتر اقدام به گرفتن طلب خود از صادر کننده بنماید. امروز به مقاله با موضوع نحوه وصول چک برگشتی به موجب قانون جدید می پردازیم.

به موجب قانون صدور چک صادر کننده چک ملزم بوده که در زمان صدور چک در نزد بانک محال علیه محل یا اعتبار قابل استفاده ای داشته هر چند به موجب قانون جدید با سختگیری های به عمل آمده باز هم شاهد صدور چک بلامحل از جانب صادر کننده بوده ایم و این علت به موجب سهل انگاری دارنده چک بوده است. که بدون به عمل آوردن بررسی های لازمه به ثبت چک وتطبیق اطلاعات فیزیکی درج شده روی چک با آنچه در سامانه صیاد ثبت شده، به حسن نیت صادر کننده اعتماد نموده و اقدام به تایید چک صادره نموده است. در اینجا نه تنها چک صادره فاقد اعتبار بوده است، دارنده چک برای رسیدن به طلب خود از صادر کننده باید کفش آهنی بپوشد و دنبال شخص مدیون برای اثبات صحت حرفش بدود چرا که به موجب قانون جدید اگر چک صادره در سامانه به ثبت نرسیده باشد از نظر بانک ارزش قانونی نداشته و با مراجعه فرد به بانک محال علیه پرداخت وجه به او صورت نخواهد پذیرفت.

اما اگر شخص دارنده این مراتبی که گفتیم را انجام داد و استعلامات لازمه را به عمل آورد و با خیال اینکه صادر کننده به میزان مبلغ مندرج شده در روی چک ، وجه نقدی لازمه را در حساب بانکی اش داشته مراجعه نماید و با این مشکل روبه رو شود که محل کافی در بانک محال علیه نیست این حق را داشته که از بانک محال علیه تقاضا بنماید که وجه چک را از سایر حساب های انفرادی آن فرد در همان بانک بپردازد اما اگر با این حال هم وجه چک تکمیل نشد دارنده چک از بانک مربوطه گواهی عدم پرداخت که دارای کد رهگیری بوده دریافت کند و بدین طریق درصدد پیگیری طلب خود از مراجع قضایی برآید . در حالی که در سابق این حق برای دارنده وجود نداشت و او برای احقاق حقش باید از طرق شکایت بر علیه صادر کننده اقدام می نمود
اما نکته قابل توجه این است که این امتیاز راجع به چک هایی که قبل از تصویب این اصلاحیه صادر شده قابل اجرا نبوده است.

همان گونه که بیان کردیم این قانون با هدف به حداقل رساندن صدور چک بلامحل به تصویب رسید تا بدین طریق اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ حقوق دارنده چک به عمل بیاید و اشخاص به راحتی نتوانند اقدام به صدور چک بلامحل بنمایند این ممنوعیت ها بدین طریق بوده که به صورت تیتر وار به بیان آن می پردازیم و تا زمانی که شخص اقدام به پرداخت وجه تعیین شده به دارنده چک ننماید از این خدمات بانکی منع گردیده شده است.

به موجب قانون جدید شخصی که دارای چک برگشتی بوده باشد نمی تواند

  • اقدام به افتتاح حساب بانکی جدید بنماید
  • عدم برخورداری از از تسهیلات بانکی
  • صادر نشدن کارت بانکی جدید
  • صادر نشدن ضمانت نامه ارزی و ریالی
  • عدم دریافت دسته چک جدید

و مهمترین سختگیری به عمل آمده این بوده که تمامی حساب های بانکی شخص در بانک های که در آنها حساب داشته به میزان کسری چک مسدود گردیده و تا زمانی که راجع به وجه چک برگشتی تعیین تکلیف نشده رفع انسداد نخواهد شد.

و مزیت دیگری که به موجب قانون جدید برای حمایت از شخص دارنده اعمال گردید راجع به نحوه وصول چک بوده که در سابق برای آنکه بتواند اقدام به دریافت وجه چک خود از طریق مراجع حقوقی می نمود باید فرآیند دادرسی طولانی را طی می نمود اما این امتیاز برای شخص دارنده به وجود آمد که بتواند با مراجعه به دادگاه بدون آنکه دعوی حقوقی مطالبه وجه را طرح بنماید و فرآیند دادرسی را طی کند، مستقیما درخواست اجرای مستقیم چک را از دادگاه حقوقی تقاضا بنماید که البته هر چند این نحوه وصول همانند نحوه اجرای چک از طریق اداره ثبت بوده است اما شخص ملزم بوده که حتما آن را بر روی برگه های دادخواست تنظیم بنماید و آن را در دفتر خدمات قضایی به ثبت برساند البته این ماده استثنائاتی نیز داشته که شما باید قبل از آنکه اقدام به طرح دعوی خود از طریق حقوقی بنمایید توجه کنید که نسبت به درخواست تان قرار رد دعوی صادر نگردد.

 

اگه یه حسابی کسری موجودی داشت ، بازم‌ میتونیم اونو پاس کنیم؟؟ ویدیو زیر مشاهده کنید تا به این سوال پاسخ دهیم

 

برخی از سوالات متداول نحوه وصول چک برگشتی

آیا شخص دارنده در صورت کسری موجودی وجه نقد در بانک محال علیه می تواند خواستار دریافت وجه چک خود از سایر حساب های انفرادی صاحب چک باشد ؟

در سابق این حق برای شخص دارنده نبود و او تنها حق برداشت از حساب متصل به چک شخص صادر کننده خواستار دریافت وجه خود باشد و برداشت از سایر حساب های صاحب چک منوط به اجازه از مراجع قضایی بود اما در قانون جدید این حق برای شخص دارنده وجود داشته و بانک موظف به انجام آن بوده است.

در صورتی که دارنده چک بررسی های لازمه جهت اینکه چک صادره توسط صادر کننده در سامانه صیاد به ثبت رسیده است را انجام ندهد آیا ممکن است در هنگام نحوه وصول چک دچار مشکل شود و نتواند اقدام به دریافت وجه چک خود بنماید؟

به موجب الزامی که در قانون جدید برای صادر کننده چک به وجود آمد او موظف برآن گردید که اقدام به ثبت مندرجات فیزیکی چک در سامانه صیاد بنماید اما احراز اینکه این اقدام توسط او صورت پذیرفته یا نه با شخص دارنده چک بوده، چرا که عدم پیگیری لازمه راجع به عدم ثبت موجب آن شده که بانک محال علیه به آن ترتیب اثر نداده و فرد نتواند اقدام به برداشت وجه چک بنماید

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل متخصص امور ملکی هم اکنون تماس بگیرید.

 

شماره مشاوره حقوقی تلفنینویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

10 دیدگاه دربارهٔ «نحوه وصول چک برگشتی به موجب قانون جدید»

  1. خیلی عالی به بررسی این قانون پرداختید و آن را به صورت خیلی دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دادید خیلی ممنون از شما

  2. با سلام
    خیلی ممنون از شما
    مقاله ی بسیار کامل و جامعی بود
    و از اینکه به زبان ساده و روان به بررسی این موضوع پرداختید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید