ثبت برند و علامت تجاری
فهرست مطالب

مراحل و قوانین ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند و علامت تجاری چگونه ممکن است؟ قوانین سال 1400 برای ثبت برند و علامت تجاری در ایران چیست؟ برای ثبت برند ما نیاز به ارائه مدارکی داریم که در ادامه این مدارک را به شما معرفی خواهیم کرد. شما بایستی مراحلی را که به شما معرفی می‌کنیم گام به گام طی نمایید تا بتوانید علامت تجاری خود را ثبت کنید. در برخی از موارد ممکن است تقاضای شما رد شود. ما روشهای رسیدن به مقصود را به شما نشان می‌دهیم در نتیجه اصلا نگران نباشید. امروز در وکیل پرس قصد داریم تا شما را با صفر تا صد مراحل ثبت برند و علامت تجاری آشنا کنیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

اگر در زمینه ثبت برند و علامت تجاری خود دچار مشکل هستید میتوانید از تیم وکیل پرس مشاوره رایگان دریافت کنید.

 برند، لوگو یا علامت تجاری چیست؟

لوگو و یا علامت تجاری در واقع انتخاب نشانه‌ای است که مخاطبان با دیدن آن به یاد برند شما بیفتند. امروزه به دلیل شلوغ بودن فضای کسب و کارهای مختلف، داشتن برند شناخته شده به ماندن در این اقیانوس وسیع کمک بسیار زیادی می‌کند.

علامت تجاری در حافظه‌ی بصری افراد باقی می‌ماند و دستاوردهای مثبتی در دراز مدت برای شما دارد. شما در واقع با انتخاب لوگو و علامت تجاری به مخاطبان و مشتریان، هویت خود را نشان می‌دهید. برای طراحی علامت تجاری بایستی با دقت بسیار زیاد عمل کرد.

لوگوی شما بایستی در نهایت سادگی و اختصار طراحی شود. لوگوی شما بایستی معرف فعالیت سازمان و کسب و کار شما باشد. در طراحی لوگو معمولا از حروف و اشکال مختلف استفاده می‌کنند. در برخی از موارد سازمان‌هایی که رویکرد بین المللی سازی کسب وکار خود را دارند،‌ از اشکال و نشانه‌هایی استفاده می‌کنند که در نگاه اکثر مردم دنیا، سمبولیک هستند. مرحله‌ی بعد از طراحی لوگو و علامت تجاری، قطعا ثبت آن است. در ادامه مراحل ثبت برند و علامت تجاری را برای شما آورده‌ایم. اما پیش از آن نکات مهمی را که در ثبت برند و علامت تجاری بایستی رعایت شود را به شما معرفی می‌کنیم.

مراحل ثبت برند و علامت تجاری

چه علامت‌هایی به عنوان علامت تجاری قابل ثبت می‌باشد؟

لوگو و علامت تجاری شما زمانی قابل ثبت است که هویت شما را از سایر رقبا و کسب وکارها مجزا کند. شما می‌توانید از کلمات، حروف، اعداد، اشکال هندسی، عکس و یا ترکیبی از این موارد برای ساخت و طراحی لوگو خود استفاده کنید.

چیزی که در زمنیه ثبت برند و علامت تجاری بسیار اهمیت دارد، این است که این برند شما را کاملا از بقیه شرکت‌هایی که در صنعت حضور دارند، متمایز کند. این مسئله به قدری مهم است که در برخی از کشورها حتی شعارهای تبلیغاتی نیز کاملا انحصاری هستند.

 

چه علامت‌‌هایی به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند؟

طبق ماده 32 قانون علامت در ثبت برند و علامت تجاری شما از برخی از علامت‌ها برای برند خود نمیتوانید استفاده کنید. این موارد عبارت‌اند از:

  • لوگو شما نتواند کالاها یا خدمات شما را از کالاها و خدمات سازمان دیگر متمایز کند.
  • لوگو شما برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  • در لوگو شما نشان رسمی نظامی، پرچم و یا نشانه‌های مملکتی به کار رفته باشد.
  • شبیه و ترجمه برندهای شناخته شده در صنعت مورد نظر باشد.
  • لوگوی طراحی شده عین لوگوی مالک دیگری باشد و یا مالکی پیش از شما تقاضای ثبت آن را داشته باشد.

 

مراحل تقاضای ثبت برند و علامت تجاری

برای ثبت برند بایستی مراحلی که در ادامه برای شما آورده‌ایم را تک به تک پشت سر بگذارید:

مرحله اول:

مرحله‌ی اول از ثبت برند و علامت تجاری، انتخاب نام برند است. نام برند در واقع نامی است که شما برای خود انتخاب می‌کنید. نامی که قرار است در بازار با آن شناخته شوید. شما بایستی نامی را برای برند خود استفاده کنید که از قبل انتخاب نشده باشد و مغایر با ارزش‌ها و قوانین اسلامی نباشد.

استعلام برند و علامت تجاری از اداره ثبت قبل از ثبت آن

مرحله دوم:

شما بایستی بعد از اینکه نام برند خود را انتخاب کردید، در مورد قابلیت ثبت آن استعلام کنید. این مرحله در پروسه‌ی ثبت برند و علامت تجاری بسیاری ضروری است چرا که قبل از شما نبایست این نام ثبت شده باشد.

البته ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بسیاری از نام‌های برند، تکراری‌اند. لازم به توضیح است برندی که انتخاب می‌کنید در صنعتی که شما فعالیت دارید نبایستی از قبل وجود داشته باشد. چنانچه برند مورد نظر را در این مرحله استعلام کنید، احتمال رد شدن آن در سامانه تا مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

مرحله سوم:

مرحله‌‌ی بعدی از سلسله مراحل ثبت برند، مرحله تکمیل مدارک است. مدارکی که در ادامه برای شما آورده‌ایم را بایستی تکمیل کرده و برای ارائه آماده کنید. برای تکمیل مدارک ممکن است به مشاوره حقوقی نیاز داشته باشید که برای این منظور میتوانید با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان وکیل پرس تماس بگیرید.

مرحله چهارم:

ثبت اظهارنامه علامت تجاری، آخرین کاری است که بایستی برای ثبت برند و علامت تجاری خود استفاده کنید. بعد از اینکه مدارک خود را تکمیل کردید، بایستی در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری، به منظور تایید آن بایستی گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت کنید. بعد از اینکه اظهارنامه خود را کامل کردید، لازم است تا 15 روز صبر کنید. کارشناسان در این 15 روز مدارک شما را بررسی کرده و درخواست شما را قبول و یا رد می‌کنند.

 

مدارک لازم برای ثبت برند، لوگو و علامت تجاری چیست؟

برای اینکه ثبت برند انجام دهید، بایستی یک سری از مدارک را در اختیار داشته باشید. شما میتوانید ثبت برند را هم به صورت شخصی و هم به صورت شرکتی انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت تجاری شخصی(حقیقی):

  1. مدارک شناسایی فرد متقاضی(شناسنامه و کارت ملی)
  2. گواهی امضا که بایستی از دفتر اسناد رسمی دریافت کنید.
  3. ارائه جواز کسب، جواز تاسیس یا ای نماد و یا هرگونه مجوز رسمی فعالیت
  4. کارت بازرگانی (درمواردی که برند لاتین باشد)

 مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند و علامت تجاری شرکتی (حقوقی)

  1. مدارک شناسایی مدیر عامل شرکت (شناسنامه و کارت ملی)
  2. ارائه آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد.)
  3. کارت بازرگانی (درصورتی که برند لاتین باشد)
  4. اگر وکیل و یا نماینده قانونی قصد انجام ثبت برند و علامت تجاری را دارد، بایستی مدارک نماینده قانونی ارائه شود.
  5. دو نسخه از اظهارنامه علامت
  6. 10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی که بایستی حتما در ابعاد 10*10 باشد.
  7. رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های قانونی

نکته: چنانچه قصد ثبت لوگویی را دارید که سه بعدی است بایستی آن را در قالب فایل گرافیکی دوبعدی یا سه بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه شده باشد، ارائه دهید.

 

شرایط ثبت برند و علامت تجاری

انواع وضعیت پرونده ثبت برند

هنگامی که شما برای ثبت برند و علامت تجاری درخواست می‌دهید، پرونده شما در چند حالت مختلف قرار می‌گیرد.

وضعیت تایید شده:

هنگامی که پرونده شما در وضعیت ثبت شده، تایید می‌شود یعنی اینکه هیچ‌گونه مشابهت یا نقصی در آن وجود نداشته است و شما می‌توانید به دنبال چاپ آن در روزنامه باشید. شما بایستی برند خود را مجموعا دوبار در روزنامه‌های کثیر النتشار چاپ کنید.

مرحله‌ی اول چاپ حدودا بین یک هفته تا ده روز طول می‌کشد. علت اینکه برند در روزنامه چاپ می‌شود این است که اگر ادعایی در خصوص آن وجود دارد، توسط مالکان احتمالی مشخص شود. اگر هیچ‌گونه شکایتی در طول یک ماه ایجاد نشد، آن وقت شما می‌توانید وارد مرحله دوم چاپ شوید.

در آگهی دومی که در روزنامه چاپ می‌شود،‌ شماره ثبت علامت تجاری نیز درج می‌شود. بعد از چاپ دوم عملا برند شما تایید شده است و باید مرحله‌ی بعدی را انجام دهید. در اینجا بایستی به کمک یک وکیل ثبتی برای اخذ انحصار آن اقدام نمایید. لازم است تا برند شما به اداره مالکیت صنعتی فرستاده شود و کمی مراحل اداری و حقوقی بر روی آن انجام گیرد.

وضعیت رد شده:

در این حالت همانطور که از اسمش پیداست، پرونده شما برای ثبت برند و علامت تجاری رد شده است. شما بایستی نام و علامتی را که پیشنهاد داده‌اید، عوض کرده و مجددا اقدام کنید.

وضعیت پرونده ثبت برند مشابهت یا نقص پرونده:

در این وضعیت، ممکن است پرونده شما تکمیل نشده باشد و یا نواقصی در آن وجود داشته باشد. شما بایستی نواقص را برطرف کرده و مجددا اقدام نمایید. پس از تکمیل پرونده، ثبت برند شما انجام می‌شود و شما می‌توانید مابقی مراحل را پشت سر بگذارید.

 

نحوه اعتراض به ثبت برند و علامت تجاری در صورت رد شدن درخواست

در برخی از موارد شما بعد از اینکه برای ثبت برند درخواست می‌دهید، تقاضای شما رد می‌شود. این مسئله می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. شما از طریق وکیل تجاری و یا شخصا می‌توانید شکایت خود را تنظیم کرده و اعتراض کنید.

اداره‌ی ثبت، قبل از پذیرفتن ثبت برند وظیفه رسیدگی به برخی امور را دارد. اول اینکه برند مورد نظر جزو علائم ممنوعه اعلام شده نباشد. دوم اینکه علامت شباهتی با علامت‌‌هایی که قبلا ثبت شده‌اند نداشته باشد. اگر اداره‌ی ثبت تشخیص دهد که علامت برند شما شامل یکی از این دو مورد می‌شود، درخواست شما را رد میکند.

برای حفظ حقوق درخواست کننده، علت رد شدن ثبت برند و علامت تجاری ابلاغ می‌شود و شما با مراجعه به رئیس محکمه‌ی اول ابتدایی تهران می‌توانید شکایت کنید. برای این کار تنها ده روز بعد از ابلاغ نتیجه، فرصت دارید. پیشنهاد ما این است که زمانی که نتیجه را دریافت کردید، هرچه سریع‌تر اقدام نموده و حتما از وکیل تجاری مجرب استفاده نمایید.

 

وظیفه‌‌ی وکیل ثبت برند و علامت تجاری در طی مراحل ثبت برند چیست؟

ثبت برند و علامت تجاری هم مانند هر کار حقوقی و اداری دیگر نیاز به کارشناس مربوط به خود را دارد. تمامی افرادی که قصد ثبت برند خود را دارند بایستی اطلاعات کامل و دقیقی از کلیه مراحل ثبت علامت تجاری به دست آورند.

هنگامی که می‌خواهید برای ثبت برند اقدام کنید از مشورت با افراد غیر متخصص خودداری کرده و فرآیند ثبت برند و علامت تجاری خود را به و کیل متخصص بسپارید. یکی از موارد بسیار مهمی که وکیل تجاری به آن اشراف دارد، مسئله‌ی تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری در سامانه مالکیت صنعتی است.

هنگامی که اظهارنامه تکمیل می‌شود اطلاعاتی مانند: مشخصات متقاضی، مشخصات دریافت‌کننده ابلاغیه، رشته فعالیت، مشخص نمودن طبقات کالاها، توضیح اجزا علامت و ادعای حق تقدم، ثبت می‌شود. پرکردن این اطلاعات به دقت و تجربه نیاز دارد. وکیل تجاری به دلیل تجربه‌ای که در زمینه ثبت برند دارد از نحوه ارجاع مدارک به کارشناس اداره مالکیت صنعتی اطلاع دارد و این مسئله باعث می‌شود پروسه با کمترین خطا و  در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود.

شما شخصا می‌توانید برای ثبت برند خود درخواست دهید و مراحل آن را یک به یک پیگیری نمایید. در این راه چنانچه نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی و رایگان دارید می توانید بر روی لینک کلیک کرده و یا مستقیما با تیم وکیل پرس تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید