ضمانت حسن انجام کار
فهرست مطالب

ضمانت حسن انجام کار چیست؟

ضمانت حسن انجام کار را شاید بارها شنیده باشید. ضمانت حسن انجام کار به اشکال مختلف مانند چک ضمانت حسن انجام کار و سفته ضمانت حسن انجام کار وجود دارد. اما دلیل دریافت چک یا سفته جهت ضمانت کار چه دلیلی دارد؟ در قانون سفته حسن انجام کار و یا به طور کلی ضمانت حسن انجام کار چگونه تعریف می شود؟

این مطلب توسط کارشناسان حقوقی وکیل پرس تهیه شده و به تمام آن چه درباره ضمانت حسن انجام کار لازم است بدانید پرداخته ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با شرایط سفته ضمانت بابت کار، اجرا گذاشتن سفته ضمانت کار،  اخذ سفته سفید امضاء از کارگر، استرداد سفته حسن انجام کار و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید.

 

در نظر داشته باشید در صورتی که با مشکلی در خصوص ضمانت حسن انجام کار و دیگر مسائل دعاوی کارگر و کارفرما روبرو هستید، لازم است از یک وکیل اداره کار، مشاوره حقوقی دریافت کنید.

اگر نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل اداره کار، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی آنلاین و … دارید، حتما در اولین فرصت با گروه وکلای وکیل پرس تماس حاصل نمایید.

سفته ضمانت حسن انجام کار چیست؟

سفته ضمانت کار، سفته ای است که از سمت کارگر به کارفرما اعطا می شود و در این مواقع کارگر موظف می شود که اعمال مد نظر کارفرما را به همان شکلی که وی(کارفرما)  درخواست نموده است و معمولا در قرارداد نیز آمده است انجام دهد و چنانچه در این مهم کوتاهی نماید با ضمانت اجرا مواجه می گردد.

در واقع زمانی که کارگر بابت حسن انجام کار خویش، سفته ای به کارفرما می دهد، با جدیت بیشتری کار مورد نظر را انجام می دهد چرا که می داند چنانچه طبق مفاد قرارداد عمل ننماید، کارفرما می تواند بابت این امر سفته های وی را به اجرا بگذارد.

سفته جزء اسناد تجاری است که معمولا در معاملات تجاری از آن به وفور استفاده می گردد در سفته صادرکننده سفته متعهد می گردد که در تاریخ مندرج در سفته وجه موجود در سفته را به دارنده سفته بپردازد. اما گاهی از سفته جهت تضمین نیز استفاده می شود. بدین نحو که صادرکننده سفته جهت اطمینان از پرداخت بدهی خویش و یا اجرای امری مورد توافق از طرف مقابل درخواست سفته می نماید، چنین سفته ای، جهت ضمانت اعطا می گردد.

 

 

شرایط سفته بابت ضمانت کار

سفته ضمانت کار همان طور که از نام آن پیداست سفته ای است که جهت ضمانت بابت کار و صحیح انجام شدن اوامر متحمله بر کارگر از وی گرفته می شود و نباید به شیوه ای تنظیم گردد که منافی با حقوق کارگر باشد  و یا ابزاری جهت سوء استفاده از کارگر باشد. از این رو شرایطی جهت سفته ضمانت کار لحاظ شده است که با رعایت آن ها می توان از بسیاری از مشکلات عدیده آتی پیشگیری نمود. از جمله این شرایط عبارتند از:

1)لازم است که در سفته ضمانت کار نام شرکت و یا گیرنده سفته حتما قید گردد.

2) لازم است که در متن سفته عبارت جهت حسن انجام کار قید گردد تا از سوء استفاده های احتمالی از سفته مزبور جلوگیری شود.

3) سفته بابت ضمانت کار، جنبه بدهی ندارد که در تاریخ مشخصی وجه مندرج در آن مطالبه گردد و پرداخت شود، چراکه جهت ضمانت می باشد از این رو به درج تاریخ نیازی ندارد.(عدم درج تاریخ در سفته حسن انجام کار)

4)لازم است که شماره سفته و مشخصات سفته در قرارداد نیز درج گردد تا از سوء استفاده های احتمالی پیشگیری شود.

5)بهتر است که  یک نسخه کپی از سفته پیش از دادن سفته به کارفرما گرفته شود و نزد کارگر نگه داری شود.

 

اجرا گذاشتن سفته ضمانت کار

در صورتی که از اعمال کارگر به کارفرما خسارتی وارد آید کارفرما می تواند در جهت جبران خسارت خویش از سفته هایی که در دست دارد استفاده نماید.

در واقع کارفرما جهت راه اندازی کسب و کار خویش هزینه هایی را متحمل می گردد، ممکن است از ابزار و یا وسایل گران قیمت جهت کارگاه خویش استفاده نموده باشد و یا اینکه طرح و ایده ای نو و جدید را ارائه داده باشد و بدین جهت کارگرانی را استخدام نموده باشد.

 حال تصور کنید کارگری به این ابزار و وسایل که سرمایه کارفرماست خسارتی وارد آورد، مسلما کارفرما در این مواقع به دنبال جبران خسارت خویش خواهد بود که در این صورت از مبلغ سفته کارگر که در دست دارد، خسارت خویش را جبران می نماید.

گاهی نیز کارگر در کاری که بر عهده وی قرار گرفته است کوتاهی می نماید و طبق مفاد قرارداد کار مزبور را انجام نمی دهد  و بدین نحو نیز زمینه آسیب و ضرر را به کارفرما محیا می نماید و مجوز استفاده نمودن از سفته ها را به کارفرما می دهد.

 

 اخذ سفته سفید امضاء از کارگر

برخی از کارفرمایان به جهت اینکه از شکایت احتمالی کارگر در آینده جلوگیری نمایند اقدام به اخذ سفته سفید امضاء از کارگر می نمایند. بدین صورت که به کارگر اجازه نمی دهند که در متن سفته عبارت جهت حسن انجام کار را درج نماید و تصور چنین کارفرمایانی این است که چطور می توان اثبات نمود که کارگر کار خویش را به درستی انجام داده است و یا اینکه خسارتی را وارد آورده است،

در حالیکه این تصور کاملا اشتباه و چنین مسئله ای دارای راه حل می باشد. کارفرمایان می توانند حیطه وظایف کارگران را در قرارداد شرط نمایند و مشخص نمایند که در صورتی که کارگر به وظایف محوله عمل ننماید کارفرما می تواند از سفته های ضمانت بر علیه وی استفاده نماید و ا اینکه لیست اموال در دست کارگر را مشخص و اقدام به اخذ رسید نماید تا در صورت بروز خسارت از جانب کارگر بتوان جهت مطالبه خسارت اقدامات مقتضی انجام داد.

اما آنچه به کرات هم دیده میشود زمانی است که کارفرما از سفته های سفید امضاء کارگر به عنوان حربه ای جهت تهدید کارگر استفاده می نماید تا وی را تهدید نماید تا از حق و حقوق قانونی خویش بگذرد و البته جای بسی تاسف است که  بسیاری از کارگران به جهت نا آگاهی از حمایت های قانونی به چنین تهدیدی تسلیم می شوند و از حق و حقوق قانونی خویش می گذرند تا مبادا از به اجرا گذاشته شدن سفته هایشان به آن ها خسارتی جبران ناپذیر وارد گردد.

 

ضمانت اجرا سوء استفاده از سفته سفید امضاء کارگر

قانون گذار جهت سوء استفاده از سفته های سفید امضاء که جهت حسن انجام کار از کارگران اخذ می گردد ضمانت اجرا قرار داده است. و در ماده 674 قانون مجازات اسلامی چنین آورده است:

 “هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. “

ماده 674 قانون مجازات در باب خیانت در امانت آورده شده است. در این ماده قانون گذار تاکید نموده است که چنانچه مالی به دیگری به عنوان امانت داده شود و وی آن مال را به هر نحو مورد استفاده ای غیر مجاز قرار دهد خائن در امانت ست.

سفته ای نیز که در دست کارفرما می باشد به عنوان امانت در دست وی قرار دارد و استفاده از سفته مزبور به غیر از جهاتی که در قرارداد وعرف کار مورد نظر ایجاب می نماید وصف امانی بودن سفته را به ضمانی تبدیل می نماید و خیانت در امانت است و  می توان بدین جهت کارفرما به جرم خائن در امانت تحت پیگرد قانونی قرار داد.

 

از طرفی دیگر قانون گذار در ماده 13 قانون صدور چک شکایت کیفری از چک سفید امضاء را قابل تعقیب کیفری نمی داند.

 

از این رو کارفرمایان باید بدانند که…

اخذ سفته سفید امضاء از کارگران در بدو استخدام نه تنها نمی تواند کارگران را پایبند کار بیشتر و عدم شکایت آنها نماید بلکه حتی امکان تحت پیگرد قرار گرفتن کارفرمایان به جرم خائن در امانت و سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء وجود دارد.

 

استرداد سفته حسن انجام کار

زمانی که قرارداد کار بین کارگر و کارفرما به اتمام می رسد باید سفته هایی که جهت حسن انجام کار از کارگر اخذ شده است به وی اعاده شود، چراکه اخذ سفته ها به جهت تضمینی برای کارفرما بوده است تا از این جهت اطمینان داشته باشد که اعمالی که بر دوش کارگر قرار داده است به درستی انجام می گرفته است ومختص روابط کارگری و کارفرمایی بوده است و استفاده ای به جز مورد مذکور با پیگرد قانونی همراه خواهد بود.

 

 در واقع چنانچه کارگر به تمامی وظایف قانونی خویش که در قرارداد و عرف کار مورد نظر بوده است عمل نموده باشد، می تواند سفته های خویش را از کارفرما مطالبه نماید و بر کارفرماست که سفته های کارگر را به وی عودت دهد. در غیر این صورت کارگر می تواند از وی در مراجع رسیدگی کننده شکایت نماید.

کارگر می تواند در وهله اول با ارسال اظهارنامه به ظرفیت شرکت یا مدیریت عامل درخواست استرداد سفته های خویش را بنماید و چنانچه ارسال اظهارنامه موثر واقع نشود وی می تواند دادخواست استرداد لاشه سفته را داشته باشد و یا اینکه شکایت کیفری به جهت خیانت در امانت و سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء بنماید.

 

نکته قابل توجه:

ارسال اظهارنامه می تواند به عنوان یکی از دلایل به دادخواست استرداد سفته ای که کارگر می دهد ضمیمه گردد و اما ارسال اظهارنامه پیش دستی کارگر در مطالبه سفته و اعلام و اخطار به شرکت جهت بازپس دادن سفته ها می باشد.

 

وکیل اداره کار چگونه می تواند به کارگر در بازپس گیری سفته حسن انجام کار کمک نماید ؟

به وفور دیده می شود که بسیاری از کارگران به جهت ترسی که از جانب سفته های موجود در دست کارفرما دارند به هر نابرابری و اجحاف حقوقی تن می دهند و اعتراضی نمی نمایند. در حالیکه سفته های موجود در دست کارفرما نباید سبب بیم چنین کارگرانی گردد و آنان را از احقاق حقشان باز دارد.

قانون گذار در این مواقع حامی کارگران خواهد  بود و حتی از این جهت با کارفرمای متخلف به شدت برخورد می نماید. وکیل اداره کار با اشرافی که بر قوانین و بخشنامه ها و آِیین نامه ها دارد می تواند رابطه کارگرو کارفرمایی را تشخیص و چنانچه از جهت سفته ضمانت کار تخلفی از سوی کارفرما صورت گرفته باشد از این جهت نیز اقدامات مقتضی را انجام دهد.

 

همچنین بخوانید:

روش وصول وجه سفته

 

لزوم مشاوره با وکیل اداره کار در خصوص ضمانت حسن انجام کار

گاهی کارفرما سفته جهت حسن انجام کار کارگر از وی اخذ می نماید و  از قضا به وی خسارتی نیز وارد می گردد اما در برخی از مواقع اثبات این امر بر کارفرما دشوار می باشد و نمی تواند از سفته هایی که دردست دارد چگونه به نفع خویش استفاده نماید و اینجاست که وکیل اداره کار متخصص می تواند با اثبات خساراتی که از عمل کارگر به کارفرما از جهاتی از جمله ترک کار ناگهانی کارگر، خسارت به اسباب و وسایل کارگاه، عدم انجام صحیح اعمال و… به کارفرما وارد شده است در جهت جبران خسارت کارفرما گام بردارد.

 گروه وکلای وکیل پرس با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خویش در دعاوی کارگر و کارفرما با تمام توان و تجربه خویش از هیچ کمکی مضایقه نخواهند کرد و بهترین راهکار را با توجه به پرونده شما ارائه خواهند داد.

از مزیت های مشاوره با گروه وکلای وکیل پرس این است که:

  • اخذ مشاوره تلفنی با وکلای متخصص اداره کار
  • ارائه جلسات مشاوره حضوری با کادر متخصص در دعاوی اداره کار
  • پرداخت هزینه یک وکیل متخصص و استفاده از مشاوره و هم فکری جمعی از وکلای متخصص اداره کار
  •  قبول وکالت دعاوی و اختلافات کارگر و کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده
  • ارائه اطلاعات جامع و کامل به موکلین  و پیشبینی میزان موفقیت پرونده با توجه به موارد مشابه

 

سوالات متداول در حوزه ضمانت حسن انجام کار چیست؟

آیا اخذ سفته حسن انجام کار از کارگر قانونی است؟

هرشرط و شروطی که در قانون منع قانونی نداشته باشد و مخالف قانون نباشد بلااشکال است. در قانون هیچ  صحبتی از منع اخذ سفته ضمانت نشده است. و در واقع زمانی که قانون چنین امری را منع ننموده است پس اخذ چنین سفته ای از کارگر بلا اشکال است و کارفرما می تواند جهت اطمینان از انجام صحیح کار خویش از کارگر ضامن بخواهد که این ضامن می تواند شخص معتبری باشد که کارگر را می شناسد یا اینکه سفته ای باشد که کارگر به کارفرما می دهد و بدین وسیله متعهد می گردد که به اعمالی که در حیطه وظایف اوست و از وی خواسته شده است عمل نماید.

 

در چه صورتی کارفرما می تواند از استرداد سفته های کارگر امتناع نماید؟

سفته های کارگر به جهت تضمینی برای کارفرما در جهت صحیح انجام شدن کارهای محوله بر دوش کارگر است اما چنانچه از اعمال کارگر در جریان اشتغال ضرری به کارفرما برسد، به عبارت دیگر کارگر خسارتی به کارفرما وارد نماید در این صورت کارفرما می تواند از سفته هایی که جهت حسن انجام کار از کارگر در بدو همکاری اخذ نموده است، استفاده نماید و خسارت وارده را جبران نماید اما در غیر این صورت چنین اجازه ای را نخواهد داشت.

 

جهت اخذ مشاوره حقوقی  تخصصی تلفنی در باب موضوع سفته حسن انجام کار با وکیل اداره کار متخصص و یا وکیل دیوان عدالت اداری هم اکنون تماس بگیرید.

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید