سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا
فهرست مطالب

ثنا | سامانه دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی | چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم؟

سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه که برخی آن را به اشتباه سنا می نویسند، سیستمی است برای مشاهده و پیگیری پرونده ها و ابلاغیه دادگاه. در این مطلب با روند دریافت ابلاغیه قضایی پیش از سامانه ثنا و تغییراتی که در دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی حاصل شده است، آشنا خواهید شد.

اگر می خواهید بدانید سامانه ثنا دادگستری چیست؟ این سامانه ابلاغ چگونه کار می کند و نحوه ثبت نام در سامانه ثنا چگونه است؟ و اگر برایتان سوال شده که چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین در مقاله ی جدا با محوریت آموزش ثبت نام در سامانه ثنا، برای شما به تفکیک مراحل گردآوری شده است.

ثبت نام در سامانه ابلاغ دادگستری، ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده و نیز سامانه پیگیری پرونده قضایی با کد ملی را در این مطلب خواهید خواند. با دریافت اپلیکیشن سامانه ثنا می توانید از خدمات گرفتن ابلاغیه و سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه روی موبایل هوشمند تان بهره مند شوید. در صورتی که نیاز به هر گونه مشاوره حقوقی رایگان ، مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی تلفنی رایگان و … دارید، حتما در اولین فرصت از گروه وکلای وکیل پرس کمک بگیرید.

 

ابلاغیه چیست؟

پیش از آنکه سامانه ابلاغ الکترونیک ثنا، نحوه ثبت نام در سامانه ابلاغ و مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیک توسط سامانه ثنا دادگستری را معرفی کنیم، توضیح می دهیم که ابلاغیه چیست. اگر با مفهوم ابلاغیه آشنا نیستید و می خواهید بدانید که ابلاغیه چیست، در این قسمت کامل توضیح داده ایم.

زمانی که در مراجع قضایی دعواهای کیفری یا حقوقی مطرح می‌ شود، از طرف مرجع قضایی اوراقی با هدف اطلاع رسانی به افراد مربوط به آن دعوا، برای حضور در مرجع قضایی صادر می‌ شود. به این اوراق ابلاغیه می‌ گویند. قبل از اینکه ابلاغیه‌ ها به صورت الکترونیکی صادر شوند، مامور دادگستری وظیفه داشت که با مراجعه حضوری به آدرس منزل یا محل کار ابلاغیه کتبی را به فرد مورد نظر تحویل دهد.

این موضوع باعث می‌شد که دیگران نیز از دعوای حقوقی و کیفری مطلع شوند و به نوعی حریم خصوصی افراد با مشکل مواجه می شد. همچنین ابلاغیه ای که مامور دادگستری به صورت حضوری آن را جا به جا می‌کرد، ممکن بود مفقود یا گم شود. گاهی اوقات ابلاغیه کتبی با تاخیر به دست افراد می‌رسید.

برای رفع این مشکلات در سال 1392 با تصویب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری سامانه ای به نام ثنا راه‌اندازی شد تا باعث بالا رفتن سرعت رسیدگی و کم کردن مراجعه حضوری مردم به شعبه‌های دادگستری شود. پس از راه اندازی سامانه ثنا ابلاغیه‌ ها نیز به صورت الکترونیکی ارسال می شوند.

 

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، قوه قضاییه با تصویب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری در سال 1392 موظف شد که اوراق قضایی و ابلاغیه‌ ها را با استفاده از سامانه ثنا به صورت الکترونیکی ارسال کند.

سامانه الکترونیکی که قوه قضاییه طراحی کرده دارای قابلیت دسترسی راحتی است تا هر دو طرف دعوا، وکلا، کارشناسان قضایی، دفاتر خدمات قضایی و افراد دیگر به سادگی بتوانند وارد آن شوند. این سامانه برای ابلاغ اورواق قضایی به صورت الکتریکی راه اندازی شده است. بر اساس این سامانه همه ابلاغ ها به حساب کاربری مخاطبان فرستاده می شود.‌

 

سامانه ثنا چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی سامانه ای جدید در جهت ابلاغ حکم های صادره از محاکم دادگستری به افراد می باشد.

پس از ثبت دادخواست ها و زمانی که دادخواست ها ثبت می گردند، در دفتر محکمه نسبت به آنها رسیدگی صورت می گیرد و زمان رسیدگی مشخص می گردد. از این رو نیاز است که خواهان و خوانده و یا شاکی و متشکی عنه از زمان رسیدگی مطلع گردند.

به همین دلیل لازم است که زمان رسیدگی به خواهان و خوانده اطلاع داده شود. در گذشته ابلاغ به صورت دستی و  توسط مامور ابلاغ به مخاطب ابلاغ می گردید اما با راه اندازی سیستم ثنا کلیه ابلاغ ها در این سیستم قرار داده می شوند و افراد به سهولت می توانند با مراجعه به این سامانه از موضوعی که به جهت آن به محکمه احضار شده اند و  مشخصات فردی که توسط وی از آنها شکایت یا مطالبه ای صورت گرفته است  مطلع گردند. و این موضوع سبب شده است که در امر ابلاغ  کمتر کسی بتواند مدعی عدم اطلاع از ابلاغیه ها و آراء صادره محاکم باشد.

 

دریافت ابلاغیه الکترونیکی با سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا

متقاضیان برای دریافت و مشاهده ابلاغ الکترونیکی ارسال شده از طرف دادگستری، حتما باید در سامانه ابلاغ ثنا ثبت نام کنند‌. برای ثبت نام ابتدا در صفحه اصلی گوگل سامانه ثنا را سرچ کنید. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام عبارتند از: اسکن اصل کارت ملی و شناسنامه، اسکن یک قطعه عکس، قبض برق، گاز یا آب، تلفن و آدرس محل سکونت و کدپستی. ثبت نام در این سامانه در دو مرحله انجام می گیرد.

در مرحله اول کاربر باید اطلاعات خود را در سایت وارد کند و پیش ثبت نام انجام دهد تا رمز شخصی دریافت کند.

در مرحله بعدی برای احراز هویت و تایید درستی اطلاعات به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بروند. البته بعضی از متقاضیان می‌توانند، هر دو مرحله پیش ثبت نام و تایید هویت را با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام دهند.

 

آموزش ثبت نام در سامانه ثنا

سیستم ثنا یا سیستم ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه، سامانه ای جهت پیگیری پرونده ها و ابلاغیه های قضایی می باشد. که در واقع نیاز همه مردم در این دوران و زمانی که همه چیز به سمت الکترونیکی و اینترنتی شدن پیش می رود می باشد. جهت ثبت نام در سیستم ثنا می توان به دفاتر خدمات قضایی در سراسر کشور مراجعه نمود.

ابلاغیه‌های قضایی تا قبل از سال 1395 به صورت کتبی و دستی نوشته می‌شد و مامورهای قوه قضاییه موظف بودند که ابلاغیه را به صورت حضوری به محل کار یا سکونت افراد ببرند. در سال 1395 برای کاهش هزینه‌ها و خفظ حریم خصوصی خدمات ابلاغ الکترونیکی افتتاح شد. با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا افراد به راحتی می‌توانند به طور الکترونیک و غیر حضوری ابلاغیه قضایی خود را دریافت کنند‌.

برای مشاهده ابلاغیه باید وارد سامانه ثنا شده و ثبت نام کنید. پس از دریافت رمز ورود از سامانه ثنا می‌توانید وارد سامانه شوید‌ و از خدمات سامانه مانند دریافت ابلاغیه و مطلع شدن از روند جریان پرونده قضایی استفاده کنید. در این بخش مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را آموزش می‌دهیم‌.

در مرحله اول ثبت نام در سامانه ثنا ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را در سامانه وارد نمایید. برای وارد کردن اطلاعات در سامانه دو روش وجود دارد. روش اول ورود به سایت سامانه ثنا توسط خود فرد و روش دوم مراجعه فرد به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نزدیک به محل زندگی است.


روش اول ثبت نام در سامانه ثنا

در روش اول پس از ورود به سایت سامانه ثنا در اولین اقدام روی گزینه ثبت نام شخصی حقیقی موجود در صفحه کلیک کنید. سپس اطلاعاتی را که در فرم به نمایش درآمده درخواست شده است، تکمیل نمایید و روی گزینه ادامه کلیک کنید. در مرحله بعدی توافق نامه ای تحت عنوان دریافت حساب کاربری برای شما به نمایش در می‌آید.

شما اول باید متن توافقنامه را با دقت مطالعه کنید و سپس گزینه تایید را بزنید. با این کار وارد صفحه‌ای خواهید شد که از شما مشخصات شناسنامه‌ای را درخواست کرده است. مشخصات خود را در قسمت مورد نظر وارد کنید و وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعد شماره تلفن خود را به صورت کامل وارد نمایید.

سپس آدرس محل سکونت را وارد سامانه ثنا کنید‌. مرحله آخر ثبت نام در سامانه ثنا وارد کردن اطلاعات تکمیلی شامل بارگذاری عکس پرسنلی اسکن شده در محل تعیین شده و تکمیل کردن اطلاعات خواسته شده دیگر است. حالا مراحل ثبت نام به پایان رسیده و شما می‌توانید روی گزینه اتمام ثبت نام کلیک کنید.

پس از اتمام مراحل ثبت نام از طرف سایت پیامی به نمایش در می‌آید که حاوی کد رهگیری است. این پیام نشان می‌دهد که فرآیند پیش ثبت نام در سامانه ثنا به پایان رسیده است. اگر قصد دارید مراحل ثبت نام خود را با استفاده از روش دوم در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انجام دهید حتما باید مدارک خود شامل کارت ملی، شناسنامه، یکی از قبوض آب یا برق یا گاز، شماره تلفن، نسخه اسکن شده یک عکس پرسنلی را تحویل دفتر خدماتی دهید.

 

روش دوم ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا

در روش دوم ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا لازم به است که بعد از وارد کردن اطلاعات شخصی و اتمام مرحله اول ثبت نام، برای احراز هویت و دریافت رمز شخصی خود، به طور حضوری به یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا اطلاعات شما تایید شود.

به همراه داشتن مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی، شماره تلفن و کد رهگیری ارسال شده از سایت در مرحله پیش ثبت نام برای انجام احراز هویت لازم است. بعد از تایید مدارک در دفتر خدمات قضایی و پشت سر گذاشتن مرحله احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور متقاضی به او ارائه می‌شود.

برای مشاهده ابلاغیه‌ها و پیام‌های خود در سامانه ثنا ابتدا وارد سایت شوید. سپس کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید. در این مرحله یک رمز موقت از طریق sms به شما ارسال خواهد شد. بعد از وارد کردن رمز می‌توانید وارد کارتابل مخصوص خود شده و از خدمات سامانه ثنا استفاده کنید. همچنین پیام‌ها و ابلاغیه‌های خود را مشاهده و پیگری نمایید.

 

مشاور حقوقی تلفنی رایگان | وکیل پرس

 

 

مدارک لازم جهت ثبت نام در سامانه ثنا

  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه
  • آدرس و کد پستی محل سکونت

ثبت نام در سامانه ثنا، توسط خود متصدیان دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد و از متقاضی امضاء الکترونیکی گرفته می شود و این امضاء در سامانه افراد ثبت می گردد. پس از تکمیل ثبت نام به متقاضی شناسه قضایی و رمز شخصی داده می شود لازم است که رمز عبور حفظ گردد، چرا که در کلیه مراجعات بعدی به وارد نمودن رمز شخصی نیاز است.

 

چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم؟

شما با ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیک ثنا می توانید برای دریافت و مشاهده ابلاغیه های جدید اقدام کنید. در ادامه توضیح داده ایم که چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم.

زمانی که ابلاغیه ای صادر می گردد:

گام اول: پیامکی برای مخاطب ارسال می شود با این مضمون که ابلاغیه ای در سیستم ثنا وی قرار داده شده است.

گام دوم: در این مرحله لازم است که افراد شماره ملی و رمز عبور خویش را وارد نمایند .

گام سوم: در این مرحله رمز شخصی موقت برای افراد از طریق پیامک ارسال می گردد که لازم است  این رمز را وارد نمایند

گام چهارم: پس از ورود به پرتال شخصی ، افراد در قسمت ابلاغ های جدید می توانند مشاهده نمایند که چه ابلاغیه ای برای آن ها ارسال شده است.

چرا که زمانی که ابلاغیه ای از طرف دادگستری صادر شود ، لازم است که افراد به سامانه ثنا خویش با رمز شخصی وارد شوند تا قادر به مشاهده ابلاغیه ها باشند.

 

در صورت فراموشی رمز سیستم ثنا قوه قضاییه ثنا چه باید کرد؟

فراموشی رمز سیستم ثنا دادگستری، مشکلی است که به راحتی حل می شود. در صورت فراموشی رمز ثنا، جای هیچ نگرانی نیست. چرا که در آن صورت نیز امکان بازیابی رمز ثنا وجود دارد. اما دارای مراحلی است، این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: بایستی به سامانه وارد شد. در سامانه ثنا گزینه ای با عنوان فراموشی رمز ثنا  تدارک دیده شده است.

مرحله دوم:  با ورود به قسمت مربوطه، بایستی مشخصات خواسته شده را وارد نمود.

مرحله سوم: لازم است که بر روی گزینه ارسال کد فعال سازی کلیک شود. با وارد نمودن کد فعال سازی، رمز جدید به شماره تلفن همراهی که در قسمت مشخصات وارد نموده اید ارسال می گردد.

مرحله چهارم: در این مرحله کد فعال سازی را باید وارد نمود و سپس بر روی دریافت رمز شخصی کلیک کرد تا رمز ثنا مورد بازیابی قرار گیرد و مجددا رمز عبور داده می شود.

 

ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده چگونه امکان پذیر است؟

شاید برای تان سوال باشد که چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یکی دیگر از طرقی که می توان در آن اطلاعات پرونده را از سیستم ثنا دریافت نمود، ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده می باشد

در این طریق می توان به آدرس اینترنتی عدل ایران مراجعه نمود و سپس بر روی گزینه پیگیری پرونده مراجعه نمود و شماره پرونده را وارد نمود. پس از وارد نمودن شماره پرونده می توان کلیه مشخصات پرونده مربوطه را مشاهده نمود و مشخص می گردد که پرونده در چه مرحله ای قرار دارد.

دریافت و مشاهده ابلاغیه با اپلیکیشن سامانه ثنا‌

خدمات قضایی ثنا جهت رفاه متقاضیان اپلیکیشن سامانه ثنا را در اختیار آن ها قرار داده تا مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قوه قضاییه را روی موبایل های هوشمند نیز تجربه کنند. شما با دریافت فایل نصبی این اپلیکیشن می توانید از خدمات سامانه ثنای دادگستری روی موبایل بهره مند شوید.

مشاهده ابلاغیه قضایی و دریافت ابلاغیه ها درست مانند سایت ابلاغ الکترونیکی قضایی ثنا امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات از نحوه نصب و برای دریافت اپلیکیشن سامانه ثنا می توانید کلیک کنید.

برای هر گونه مشاوره حقوقی رایگان و مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری، با وکیل پرس تماس حاصل نمایید.

 

مشاور حقوقی تلفنی رایگان | وکیل پرس

 

 

سوالات متداول سامانه ابلاغ الکترونیک ثنا

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی سامانه ای جدید در جهت ابلاغ حکم های صادره از محاکم دادگستری به افراد می باشد.

برای ثبت نام در ثنا چه مدارکی لازم است؟

اصل کارت ملی
اصل شناسنامه
آدرس و کد پستی محل سکونت

چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم؟

با شماره پرونده میتوانید وارد سامانه ثنا شوید و ابلاعیه را مشاهده کنید.

اپلیکیشن سامانه ابلاغ چگونه کار می کند؟

خدمات قضایی ثنا جهت رفاه متقاضیان اپلیکیشن سامانه ثنا را در اختیار آن ها قرار داده تا مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قوه قضاییه را روی موبایل های هوشمند نیز تجربه کنند. شما با نصب اپلیکیشن ثنا می توانید از خدمات سامانه ثنا دادگستری روی موبایل بهره مند شوید.

اگر به سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه مراجعه نکنیم، چه می شود؟

اگر بعد از تکمیل فرایند ثبت نام در ثنا به سامانه ثنا سر نزنید، به منزله امتناع از قبول اوراق قضایی خواهد بود.

آیا می توان بدون ثبت نام در ثنا، ایلاغیه دادگاه را مشاهده کرد؟

خیر. برای بهره مندی از امکانات این سامانه ابلاغ و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، حتما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید