ترک کار کارگر
فهرست مطالب

ترک کار کارگر

در این مطلب درباره ترک کار کارگر صحبت شده است. سعی شده تا تمام موارد مربوط به ترک کار کارگر در این مطلب گنجانده شود. اثبات ترک کار کارگر، عدم اطلاع ترک کار کارگر و اینکه شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار چگونه اتفاق می افتد.

لازم است بدانید ترک کار با غیبت تفاوت دارد که تفاوت غیب و ترک کار را توضیح داده ایم و اینکه ترک کار به علت عدم پرداخت حقوق از نظر قانونی کار درستی نیست. به طور کلی هر آنجه باید درباره ترک کار کارگر بدانید ما در این مطلب جمع آوری کرده ایم. وکیل اداره کار با تسلط بر قوانین می تواند مشکلات شما را در این زمینه به بهترین شکل حل کند و مشاوره حقوقی در اختیارتان قرار دهد.

گروه وکلای وکیل پرس دارای کادر متخصص در زمینه قرارداد کاری ، انواع قرارداد و شرایط قرارداد کار می باشد،شما میتوانید برای مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی با وکیل اداره کار ، مشاوره حقوقی رایگان با وکیل پایه یک دادگستری با گروه وکلای وکیل پرس تماس بگیرید.

جهت اخذ مشاوره تلفنی رایگان با وکیل متخصص اداره کار و وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون تماس بگیرید.

 

 

ترک کار بدون قرارداد

ترک کار کارگر در صورت نداشتن قرارداد یکی از مواردی است که در این مطلب به آن پرداخته شده است و این موضوع که چه زمان شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار اتفاق می افتد به تفصیل بیان شده است. ترک کار کارگر بدین معناست که کارگر بدون اینکه دلیل موجهی داشته باشد، کار خویش را ترک نماید و آنچه با اهمیت است این است که کارگر پیش از این اقدام، موضوع عدم ادامه همکاری  را به کارفرمای خویش اطلاع نمی دهد.

آنچه مسلم است زمانی که فردی به کاری مشغول می گردد مسئولیت کار مورد نظر با اوست و کارفرما به تبع اعتمادی که به کارگر مزبور داشته است کار را به وی  می سپارد و مسلما کارفرما برنامه ریزی هایی نیز جهت این امر لحاظ کرده است،

از این رو چنانچه کارگر بدون توجه به این موضوع در اثنای عمل و زمانی که همچنان با کارفرما قرارداد دارد از ایفای وظایف خویش امتناع نماید، بدون شک، به کارفرما خساراتی وارد می گردد که  شاید جبران آن در آتی به سهولت امکان پذیر نباشد.

فلذا قانون گذار این عمل کارگر را مزموم شمرده است و به کارفرما این حق را اعطا نموده است که بابت خساراتی که از ترک کار بدون دلیل موجه کارگربه او وارد شده است به مراجع صالح شکایت نماید.

ممکن است فی مابین کارگر و کارفرما قرارداد کتبی منعقد نشده باشد، در چنین مواقعی کارگران بر این تصور هستند که به جهت عدم وجود قرارداد کارکتبی، هر زمان که بخواهند می توانند کار خویش را ترک نمایند در حالیکه چنین تصوری کاملا اشتباه است،

اما آنچه تفاوت ایجاد می نماید این است که در چنین مواقعی که قرارداد کتبی فی مابین کارگر و کارفرما وجود ندارد کارفرما در صورتی که اثبات نماید رابطه کارگر و کارفرمایی فی ما بین کارگر و کارفرما وجود داشته است و کارگر با وجود چنین رابطه ای کار خویش را ترک نموده است، می تواند از این جهت از کارگر شکایت نماید و مطالبه خسارت نیز نماید.

به عبارت دیگر ابتدا کارفرما موظف است اثبات نماید که رابطه کارگر و کارفرمایی وجود داشته و کارگر با وجود چنین رابطه ای و قرارداد شفاهی اقدام به ترک کار غیر موجه کرده است.

 

سوال: آیا مشکلات فی مابین کارگر و کارفرما، دلیل موجهی جهت ترک کار کارگر می باشد ؟

ممکن است بین کارگر و کارفرما مشکلاتی نیز وجود داشته باشد، اما وجود این مشکلات چه شخصی و چه مشکلات کاری دلیل موجهی جهت اینکه کارگر تصمیم بگیرد که دیگر به سر کار نرود و عمل محول شده به وی را پیگیری ننماید، نیست.

 

از این رو چنانچه کارگر قصد داشته باشد به جهت مشکلات فی مابین او و کارفرما به کار خویش ادامه ندهد، لازم است که مراتبی را طی نماید و این موضوع را به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که چنین اقدامی ننماید، به ترک کار محکوم می گردد.

 

شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار

کارفرما زمانی که، عملی را به کارگر می سپارد با این تصور چنین عملی را انجام می دهد که کار مربوطه توسط کارگر به سرانجام برسد و به عبارت دیگر، به کارگر اعتماد می کند که مسئولیت کار مربوطه را بر دوش وی می گذارد اما در صورتی که کارگر از این اعتماد سوء استفاده نماید و به هر دلیل شخصی، کاری و… ( دلایل غیر موجه) کار خویش را ترک نماید،

در این صورت، مسلما از عمل کارگر به کارفرما خسارتی وارد می آید که در این صورت کارفرما می تواند در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما از این عمل کارگر شکایت نماید . و یا ممکن است جهت تضمین حسن انجام کار از کارگر چک و یا سفته اخذ نموده باشد که در این مواقع می تواند جهت خسارت خویش از چک و سفته مربوطه بر علیه کارگر استفاده نماید.

 

مهلت اعلام ترک کار

چنانچه کارگری به هر دلیلی قصد ادامه همکاری با کارفرما را نداشته باشد لازم است که این موضوع را به کارفرما اطلاع دهد . در این مواقع لازم است مراتبی طی شود.

  • کارگر بایستی استعفای خویش را به صورت کتبی و یا شفاهی به کارفرما اعلام نماید.
  • متن درخواست استعفا متنی کوتاه و تنها از این جهت است که نشان  دهد کارگر دیگر قصد ادامه همکاری با کارفرما و عملی را که بدان مشغول است را ندارد .
  • لازم است که کارگری که استعفا داده است ،چنانچه با استعفای وی موافقت گردد، در مدت 30 روز همچنان به کار خویش ادامه دهد تا کارفرما در این مهلت بتواند نیرویی را جایگزین کارگر مستعفی نماید و از این جهت متحمل زیان نگردد.

 

سوال: درصورتیکه کارفرما از همان روز نخست با ترک کار کارگر موافقت نماید، آیا لازم است که کارگر همچنان تا یک ماه به کار خویش ادامه دهد ؟

پاسخ به این سوال منفی است . چنانچه کارفرما از همان روز استعفا موافقت خویش را جهت استعفا اعلام نماید، دیگر نیازی به  حضور یک ماهه کارگر وجود ندارد، چراکه در واقع مهلت یک ماهه به جهت این است که از این عمل کارگر به کارفرما خسارتی وارد نشود تا بتواند نیروی جایگزین را انتخاب نماید اما در صورتی که خود کارفرما با این موضوع موافق باشد دلیلی بر استقرار کارگر در کار مربوطه نیست.

 

سوال: چنانچه کارگری که جهت ترک کار استعفا می دهد،درصورتیکه از عمل خویش پشیمان شود،چه می شود؟

پاسخ: چنانچه کارگری جهت ترک کار استعفا دهد اما تا 15 روز پس از استعفا از عمل خویش پشیمان گردد، می تواند جهت بازپس گیری استعفای خویش اقدام نماید، در این صورت استعفای وی لغو می گردد و کارگر بایستی استعفای خویش را به همراه رونوشت آن به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی  و یا نماینده کارگران تحویل بدهد .

چنانچه کارگری بر طبق شرایط قانونی ترک کار نموده باشد و استعفا داده باشد و قرارداد خویش را فسخ نموده باشد . به چنین کارگری سنوات تعلق می گیرد. چنین کارگری به ازای هرسال یک ماه آخرین حقوق به عنوان سنوات تعلق می گیرد.

 

اثبات ترک کار

چنانچه کارگری بدون عذر موجه اقدام به ترک کار نماید و کارفرما از این امر مطلع گردد لازم است که، ترک کار کارگر را به اداره کار محل اعلام نماید، این موضوع باعث می گردد که در صورت شکایت از کارگر، اثبات ترک کار کارگر به سهولت امکان پذیر باشد .

 

نکته حائز اهمیت

در صورت شکایت کارفرما از کارگر به جهت ترک کار غیر موجه، چنانچه نوبت به محاسبه حق و حقوق کارگر برسد، در صورتی که کارگر به ترک کار غیر قانونی محکوم گردد، حق سنوات به چنین کارگری تعلق نمی گیرد.

 

تفاوت غیبت و ترک کار

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که ترک کار و غیبت را یکی می دانند اما این دو مقوله یکی نمی باشند و تفاوت دارند اگر چه هر دو این موارد با استناد به ماده 27 قانون کار قصور کارگر محسوب می گردند. قانون گذار در ماده 27 قانون کاراز قصور کارگر صحبت نموده است و در این مواقع حق فسخ قراردادکار را به کارفرما اعطا نموده است.

ترک کار  و غیبت غیر موجه کارگر نیز از موارد قصور کارگر محسوب می گردد که کارفرما می تواند قرارداد را فسخ نماید و یا مطالبه خسارت از جهت ترک کار کارگرنماید.

 

ذکر نکته مهم :

چنانچه کارفرما بخواهد از جهت غیبت کارگر ، او را اخراج و قرارداد را با وی فسخ نماید لازم است که  میزان غیبت از حد مقرر بیشتر باشد تا مجوز فسخ و اخراج کارگر برای کارفرما وجود داشته باشد .

 

لزوم اخذ مشاوره با وکیل اداره کار متخصص در ترک کار غیر قانونی کارگر چیست ؟

بسیاری از کارفرمایان و حتی کارگران با وجود دارا بودن سوابق کاری گسترده، اما همچنان از بسیاری از قوانین کاری مطلع نیستند .

یکی از مهم ترین مواردی که در حوزه کار بسیار رخ داده است و همچنان ادامه دار است موضوع ترک کار کارگر می باشد که گاها سبب خسارت های غیر قابل پیش بینی برای کارفرمایان می گردد و البته مواقعی نیز کارفرما بدون اینکه کارگر واقعا مبادرت به این عمل نموده باشد اخراج کارگر را توسط خویش در حکم ترک کار کارگر عنوان می نماید تا بدین وسیله بتواند از بسیاری از حقوق حقه کارگر شانه خالی نماید.

از این رو، ممکن است با توسل کارفرما به چنین امری حقوق کارگر ضایع گردد.

البته لازم به ذکر است که چنانچه کارگر این موضوع را اثبات نماید کارفرما مسئول است. لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص در این زمینه تا حد بسار بالایی می تواند از بسیاری از مشکلات عدیده پیشگیری نماید. گاهی نیز کافرما ترک کار کارگر را به اداره کار محل اعلام نمی نماید که در این صورت نیزاثبات ترک کار کارگر دشوار می گردد.

این بار حق کارفرما ممکن است ضایع  گردد. فلذا آنچه بسیار حائز اهمیت است دارا بودن اطلاعات مورد نیاز در قانون کار است که این موضوع جز از یک وکیل اداره کار متخصص که اشراف کامل بر قوانین اداره کار، آیین نامه ها، بخشنامه ها و… دارد، ساخته نیست.

 

این موضوع را در خاطر داشته باشید

گاهی با یک مشاوره به موقع با  فرد متخصص در آن حوزه می توان از بسیاری از مشکلات احتمالی لاینحل پیشگیری نمود .دراکثر مواقع ، هزینه ای که جهت مشاوره صرف می گردد در مقابل، هزینه های  غیر مترقبه ای که عمل مزبور در آتی به بار می آید بسیار ناچیز است. این امر بر خلاف تصور برخی از افراد، صرف هزینه مازاد نیست بلکه راهی جهت پیشگری از اتلاف هزینه و زمان و انرژی در آینده است.

 

مزیت اخذ مشاوره با وکلای اداره کار وکیل پرس

  • اخذ مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص
  • مشاوره حضوری با جمعی از وکلای متخصص اداره کار و پرداخت تنها هزینه یک وکیل متخصص
  • حل و فصل اختلافات کارگر و کارفرمایی به صلح و سازش در دفتر مجموعه در صورت تمایل طرفین
  • قبول وکالت دعاوی کارگر و کارفرما در مراجع صالح به رسیدگی در اداره کار

 

گروه وکلای وکیل پرس دارای کادر تخصصی در زمینه انعقاد قراردادهای کار با پرسنل، پیگیری اختلافات کارگر و کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار و… می باشند. جهت اخذ مشاوره تلفنی رایگان با وکیل متخصص اداره کار و یا وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون تماس بگیرید.

 

مشاور حقوقی تلفنی رایگان | وکیل پرس

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

6 دیدگاه دربارهٔ «ترک کار کارگر»

  1. سلام
    آیا با پایان مدت قرارداد امکان ترک کار بدون اطلاع وجود دارد؟ یا باز هم نیازست به کارفرما از قبل اطلاع داده شود؟

  2. سلام وقتتون بخیر . من الان یک ماهه که شفاهی اعلام کردم میخوام از شرکت خارج بشم ولی با استعفام موافقت نشده و همینطور به من فرم استعفا نمیدن که پر کنم . از دو سال قراردادم یک سالش رفته و دویست ملیون هم سفته ضمانت دادم . من چجوری میتونم از شرکت خارج بشم ؟ توی قراردادم توضیحی نیومده که چجوری میشه از شرکت خارج شد فقط نوشته در صورت تایید کارفرما یک ماه بعد میشه خارج شد . حالا الان مشکل من اینه که کارفرما قبول نمیکنه من چیکار باید بکنم؟

  3. سلام وقت بخیر من ۱۴۰۱/۱/۱ مغازه رو جمع کردم و ترک کار زدم الان پیامک هایی که همیشه اداره مالیات برای پر کردن اظهارنامه میفرسته میاد برام ایا با اینکه ترک کار زدم پارسال رو هنوز هم اظهارنامه پر کنم؟
    ممنون

  4. سلام وقت بخیر من در تاریخ 7/10/1400برام ترک کار توی لیست بازرسی زدند در حالی که من با همون کارفرمامشغول به کارم و بیمه برج 10 و 11 سال 1400 هم برام کامل واریز شده دلیل اینکار چی بوده و من چکار باید بکنم ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید