رد نکردن بیمه توسط کارفرما
فهرست مطالب

بیمه نکردن کارفرما | اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد؟

بیمه نکردن کارفرما یکی از موضوعات شایع در روابط بین کارگر و کارفرما است که مردم برای دریافت  مشاوره حقوقی اداره کار به ما مراجعه می کنند. شاید برای شما هم سوال باشد که اگر کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند یا اینکه اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد ؟ و اینکه آیا شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه ممکن است یا خیر.

ما این مطلب را به کمک کارشناسان حقوقی مان ترتیب داده ایم تا آن چه درباره بیمه نکردن کارفرما لازم است بدانید را در اختیار تان قرار دهیم. اگر می خواهید بدانید نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارفرما چگونه انجام می شود یا میزان جریمه کارفرما برای بیمه نکردن کارگر چقدر است؟ چرا کارفرما بیمه نمی کند؟ حکم بیمه نکردن کارگر جیست؟ این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اگر نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل اداره کار، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری دارید، حتما با گروه وکلای وکیل پرس تماس بگیرید.

 

 

بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما | رد نکردن بیمه توسط کارفرما

بیمه، حقی است که قانون گذار در قانون کار و قانون تامین اجتماعی، جهت حمایت از کارگران در نظر گرفته است و کارفرما را مسئول بیمه نمودن کارگران نموده است.

در واقع بیمه یکی از تدابیر حمایتی قانون گذار می باشد قانون گذار ماده 28 قانون تامین اجتماعی  را به منشاء حق بیمه اختصاص داده است.

 در حال حاضر حق بیمه 30 درصد حقوق و مزایا کارگر می باشد که از این مقدار 23 در صد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر است.

 

چرا کارفرما بیمه نمی کند ؟

دلایل متفاوتی می تواند وجود داشته باشد که کارفرما از بیمه نمودن کارگران خویش امتناع نماید که البته اهم ترین آن ها این است که کارگاه مربوطه فاقد کد کارگاه باشد ، مجوزهای لازم جهت کار مورد نظر وجود نداشته باشد و گاهی نیز برخی از کارفرمایان پرداخت حق بیمه را هزینه مازاد می دانند و سعی دارند با تدابیری از جمله قید در قرارداد و یا اخذ چک و سفته از کارگر از این حق شانه خالی نمایند.

البته مورد دیگری نیز که بسیار شایع است  این است که از آنجایی که پرداخت حق بیمه سند محکمی جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی است، در صورتی که کارگر بیمه باشد بدین معناست که رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار است از این رو کارفرما موظف است کلیه حق و حقوق قانونی کارگر را طبق قانون پرداخت نماید و از هیچ کدام نمی تواند شانه خالی کند. سایر حقوق متعلقه به کارگران عبارتند از: ( سنوات، عیدی و….)

فلذا در صورت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی کلیه حقوق و مزایای قانونی بایستی به کارگر پرداخت گردد.

 

اثبات رابطه کارگر و کارفرما جهت پرداخت حق بیمه

یکی از راه های اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی پرداخت حق بیمه توسط کارفرماست .این روش  از معقول ترین روش های اثبات رابطه مزبور است و در صورتی که نام کارگر در لیست بیمه کارگاه مربوطه نباشد، جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی باید از طرق دیگری اقدام نمود  و در صورتی که این رابطه اثبات گردد، کارفرما موظف است حق بیمه های معوقه را به کارگر پرداخت نماید.

 

اگر کارفرما، کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد ؟

قانون گذار در ماده 148 قانون کار چنین مقرر داشته است :

” کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌نمایند. “

ماده مزبور نشان میدهد که این حق به صورت کاملا قانونی جز وظایف کارفرمایان در نظر گرفته شده است و امکان تخطی از آن وجود ندارد و چنانچه کارفرمایی برخلاف این ماده از بیمه نمودن کارگران تخطی نماید، طبق قانون برای عمل چنین کارفرمایانی ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است و کارفرما محکوم به پرداخت حق بیمه و جریمه به جهت عدم پرداخت حق بیمه می گردد.

 

 

لازم به ذکر است که 

هر گونه توافق و یا قراردادی که بین کارگر و کارفرما مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه صورت بگیرد حتیّ با رضایت کارگر نسبت به این موضوع باطل است و محمل قانونی ندارد و در صورتی که کارگر از این جهت شکایت نماید، کارفرما حتی در صورتیکه مبلغ حق بیمه را به کارگر پرداخته باشد محکوم به پرداخت مجدد و همینطور جریمه نیز می گردد.

ّ

گزارش بیمه نکردن کارفرما

سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران از طرف کارفرما بسیار ریز بینانه برخورد نموده است و حتی تا حدی پیش رفته است که بازرسانی را به صورت سرزده به کارگاه می فرستد تا از این نظر مطمئن گردد که همه کارگران شاغل در کارگاه از خدمات بیمه بهره مند می گردند.

 

نکته قابل توجه:

سازمان تامین اجتماعی شماره ای را جهت گزارش به سازمان در مورد عدم بیمه نمودن کارگران درکارگاه در نظر گرفته است و چنانچه با این شماره تماس گرفته شود و اعلام گردد که در کارگاهی کارگرانی مشغول به کار می باشند که مشمول قانون کار هستند اما بیمه نمی باشند، سازمان به محل کارگاه مربوطه بازرسانی را می فرستد و در صورت اثبات این موضوع کارفرما  به پرداخت حق بیمه کارگران و همینطور جریمه محکوم می گردد.

شما می توانید با شماره 1420 سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته و تخلف کارفرما از بیمه نکردن کارگران مشمول قانون کار را گزارش دهید.

 

شکایت بابت بیمه نکردن کارفرما

در موارد بی شماری کارگرانی که به دنبال کار هستند در بدو همکاری به جهت نیاز مالی و یا فشارهای روحی و روانی و نیاز مبرم به کار و فعالیت و گاها نیز به جهت نا آگاهی، از کارفرما مطالبه حق بیمه نمی نمایند اما به مراتب که با اصول کار و شرایط رابطه کارگر و کارفرمایی آشنا می شوند.

مطالبه حق بیمه می نمایند و البته کارفرمایان نیز در بسیاری از مواقع عنوان می نمایند که در بدو همکاری این نکته به وضوح گفته شده است که کار مورد نظر بدون پرداخت حق بیمه می باشد . به عبارت دیگر مطالبه حق بیمه معمولا پس از بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما صورت می گیرد،

چراکه معمولا کارگر چنانچه با شرایط کاری موافق باشد و یا اجبار در پذیرش داشته باشد از این حق چشم پوشی می نماید اما زمانی که به مشکل و اختلاف با کارفرما برخورد می نماید، به فکر مطالبه این حق خود از کارفرما می افتد . به شکایت  کارگر از کارفرما، به جهت عدم پرداخت حق بیمه توسط او در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار رسیدگی  می گردد.

 

جریمه عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما

قانون گذار در ماده 148 قانون کار بیان داشته است که کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید و برای تخطی کارفرما از این امر ضمانت اجرا در نظر گرفته است و این ضمانت اجرا را در ماده183 قانون کار بیان داشته است و به صراحت بیان داشته است که :

” کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد. “

ماده به صراحت اعلام داشته است که کارفرما موظف است کلیه مبالغ حق بیمه کارگر را که در طی هر مدت زمانی که پرداخت نکرده است بپردازد و البته به جهت این تخطی به دو تا ده برابر جریمه نیز محکوم می گردد .

 

 

نحوه محاسبه حق بیمه کارگر در صورت عدم پرداخت توسط کارفرما

در نحوه محاسبه  حق بیمه کارگر در صورتی که در مدت کارکرد کارگر حق بیمه پرداخت نشده باشد، باید بین دو فرض قائل به تفکیک شد :

فرض اول: کارگری که حق بیمه وی پرداخت نشده است همچنان درآن کارگاه مشغول به کار می باشد، که در این صورت حقوق فعلی کارگر ملاک محاسبه حق بیمه قرار میگیرد و نحوه محاسبه بدین صورت است که:

%30 * مدت زمان عدم واریز حق بیمه * مبلغ دستمزد فعلی کارگر

فرض دوم: کارگری که حق بیمه وی پرداخت نشده است ، سابقا در کارگاه مربوطه اشتغال داشته است،که در این صورت دستمزد همان سال اشتغال کارگر ملاک محاسبه حق بیمه می باشد.

%30* مدت زمان عدم واریز حق بیمه وسط کارفرما * دستمزد سال اشتغال به کار

 

لزوم مشاوره با وکیل اداره کار در صورت بیمه نکردن کارفرما

به کرات دیده شده است که برخی از کارفرمایان  از پرداخت حق بیمه امتناع می نمایند و پس از اینکه کارگران در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به این حق معترض می گردند، کلا منکر رابطه کارگر و کارفرمایی می شوند و اینجاست که کارگر در وهله اول باید اثبات نماید که در مکان مربوطه به صورت کامل و طبق قانون کار مشغول بوده است  .

این مرحله را می توان از سخت ترین و البته سرنوشت ساز ترین مراحل در رسیدگی به دعوای کارگر از کارفرما محسوب نمود، چرا که در صورتی که این رابطه اثبات گردد به سهولت می توان کارفرما را به پرداخت مبلغ حق بیمه ای که نپرداخته است محکوم نمود.

لزوم مشاوره با وکیل اداره کار می تواند از این نظر اهمیت داشته باشد که وی با بررسی تمامی مدارک لازم اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی را به سهولت ممکن می سازد و سپس با اثبات این رابطه  میتوان درخواست حق بیمه پرداخت نشده را داشت و این امر جز از یک وکیل متخصص اداره کار ساخته نیست.

فلذا توصیه می گردد که پیش از هر اقدامی با وکیل اداره کار متخصص در زمینه اداره کار و تامین اجتماعی مشورت های لازم صورت گیرد.

 

همچنین بخوانید:

روش های پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت و اپلیکیشن

 

گروه وکلای وکیل پرس چه خدمتی می توانند در مطالبه بیمه پرداخت نشده کارگران ارائه دهند؟

  • مشاوره تلفنی رایگان با وکیل متخصص اداره کار
  • مشاوره حضوری با وکلای متخصص اداره کار و اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی جهت مطالبه حق بیمه
  • پرداخت هزینه مشاوره با یک وکیل متخصص اما بهره بردن از مشاوره و راهنمایی جمعی از وکلای با تجربه اداره کار
  • قبول وکالت در دعاوی کارگر و کارفرما نسبت به عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما، توسط وکیل اداره کار متخصص

برخی سوالات متداول:

چنانچه بین کارگر و کارفرما قراردادی مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه باشد چه می شود ؟

پاسخ: آنچه به کرات رخ می دهد و البته ریشه در نا آگاهی کارفرمایان دارد این است که برخی از کارفرمایان با کارگران توافق می نمایند که کار مورد نظر بدون بیمه است و یا اینکه هزینه حق بیمه را به کارگران پرداخت می نمایند تا به صورت خویش فرما آن را پرداخت نمایند و یا اینکه کلا از حق بیمه استفاده ننمایند و مبلغ آن را صرف سایر هزینه ها نمایند.

 

مبلغ جریمه حق بیمه پرداخت نشده کارفرما به چه کسی پرداخت می شود؟

پاسخ : برخلاف تصور برخی از افراد که گمان می کنند جریمه عدم پرداخت حق بیمه به کارگر تعلق می گیرد، جریمه عدم پرداخت حق بیمه، متعلق به سازمان تامین اجتماعی می باشد و به کارگر داده نمی شود.

 

 

گروه وکلای وکیل پرس دارای کادر تخصصی در زمینه انعقاد قراردادهای کاربا پرسنل، پیگیری اختلافات کارگر و کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به جهت عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرما و… می باشند.

جهت اخذ مشاوره تلفنی با وکیل دیوان عدالت اداری و وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون تماس بگیرید.

 

مشاور حقوقی تلفنی رایگان | وکیل پرس

 

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

83 دیدگاه دربارهٔ «بیمه نکردن کارفرما | اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد؟»

  1. سلام و وقت بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    کارفرمای من پارسال منو بیمه نکرد و من یکسال براش کار کردم اواسط سال بود که بازرس بیمه به محل کار اومد و اسم من رو یادداشت کرد از اول سال 99 من در جای دیگری مشغول شدم و حالا کارفرمای قبلیم با من تماس گرفته و میگه تامین اجتماعی 6 ماه برای تو بیمه رد کرده و من رو 3 میلیون 500 هزار تومن جریمه کرده
    حالا میخوام ببینم آیا میتونه ادعا کنه که من اونجا کار نمیکردم و سوابق من رو پاک کنن؟با توجه به اینکه من تا به حال شکایتی نکردم
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  2. سلام .
    خیر.زمانی که شما در کارگاه مزبور شاغل بوده و کار کرده باشید امکان پاک کردن سابقه بیمه شما وجود نخواهد داشت. جهت اخذ اطلاعات تکمیلی می توانید با وکیل اداره کار مجموعه وکیل پرس تماس تلفنی رایگان نیز داشته باشید.

  3. درود برادر من در یک تعاونی کار میکرد از سال ۱۳۸۴که تعاونی مدت۱۰۰روز بیمه رد کرده ولی تا امروز ک سال ۱۳۹۹هست با اینکه مشغول کار بودن ولی بیمه ایی رد نکرده کارفا الان چیکار باید کنه که به حق حقوقش رسیدگی بشه

  4. سلام
    من به مدت چهار سال در یک کارخانه مشغول به کار بودم که در این مدت کارفرما بیمه نکرده وپول بیمه رو به خود من داده ایا باز میتوان به خاطر بیمه نکردن در کارخانه شکایت کرد و جریمه گرفت

  5. سلا خسته نباشید من حدود ۴ سال نگهبان بودم کار فرما هر روز تو این چهار سال قرار شده که منو بیمه کنه و متاسفانه بیمه نکرده هیچ اخراجمم کرد البته اینم بگم که کار فرما هر سال دو ماه که مونده به عید کارو تعطیل کرده بدون حق حقوق بعد تو سال جدید دوباره شرو به کار شدم ایا اگه شکایت کنم واسه بیمه به حقم میرسم البته اینم بگم که قرار دادی نداریم مدرک بنده فقط پرینت حقوقیه که ماه به ماه بهم داده همراه با شاهد ممنون میشم راهنمای کنید

  6. سلام وقت بخیر
    من از مهرماه سال 95تو یه کارگاه دارم کار می‌کنم حقوق رو هم مثه قانون کار هم پرداخت نکرده از اون زمان هر چه به کارفرما میگم که منو بیمه کن میکه حق بیمه سنگینه و اینکه در آخر میگه سال بعد برات حتما انجام میدم
    سوال من اینجاست آیا من الان ازش شکایت کنم؟و اینکه حق با منه یا نه ؟
    از حدود شش ماه قبل تا به حال هم منو فرستاده مغازه نمایشگاه که زیاد تو کارگاه نباشم و اینکه نمایشگاه هیچ گونه پروانه کسبی نداره
    حالا یا این تفاسیر من میتونم از کارفرما شکایت کنم یا نه ؟؟؟؟

  7. سلام.اگه مدارک احراز رابطه کارگر و کارفرمایی مثل قرارداد کار و یا پرینت بانکی واریز ب حسابتون رو داشته باشید می تونید به نزدیک ترین اداره کار محل کارتون بابت بیمه و سنوات و عیدی و.‌‌‌… شکایت مطرح کنید.

  8. سلام .خسته نباشید
    من 6 سال برای یه برند مانتو کار کردم بیمه نبودم چون باید کل بیمه خودمون میدادیم .الان از 18 دی به دلیل فروش شعبه ای که من مسئول اونجا بودم بیکارم .تو این 6سال حقوق کامل نمیداد چون من درصدی بودم 2 میلیون میداد درصدم که میشد 1300 نگه میداشت با جمعه هایی که به عنوان اضافه کاری باید بهم بدن و عیدی ا سال میخوام بدونم 6 سال سنواتو چه جوری مطالبه کنم و این 2 ماه گه بیکار بودم حداقل 2 ماه کم کم باید 7 بهم میداد و سوخت شده چیکار کنم که هم طلبمو از اول سال تا دی ماه که میشه 18 میلیون بگیرم هم سنوات و عیدی .البته تو این 6 سال حقوق بصورت وادیز به حساب من بوده از حساب کار فرما .با تشکر

  9. سلام
    وقت بخیر
    به نزدیک ترین اداره کار محل کارتون شکایت کنید بابت حق بیمه و سنوات و معوقات و پرینت واریزی را هم از بانک جهت ادله اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی ضمیمه کنید

  10. باسلام.خدمت شما.بنده الان یکسال و چند روز هست در یک نمایندگی خدمات کار میکنم.و روز اول این کارفرما گفتند که بیمه میکنیم.ولی بیمه نکردند و کلی بهونه اوردند که نمیتونیم بیمه کنیم شمارو.حالا من متاسفانه به دلیل سختی زندگی به این پول حقوقم نیاز دارم.خاستم بدونم که جایی مراجعه کنم کسی هست که راهنمایی کنه مارو؟؟؟

  11. سلام،با شماره ۱۴۲۰ تامین اجتماعی تماس بگیرید و این تخلف رو گزارش بدید،وقتی مراجعه کنند و شمارو ببینند مجبور میشوند ک شما را بیمه نمایند اما ممکن است بعد از این تایم با شما قطع همکاری هم نمایند.

  12. سلام،من 8 ماه در بیمارستانی مشغول به کار بودم و بیمه من رو رد نکردن. قرارداد کار بهم ندادن ولی پرینت حساب بانکی ام هست. قراردادشون 7-8 صفحه بود که من مطالعه نکردم.اگه تو قرارداد نوشته باشه که من به شخصه رضایت دادم که بیمه ام رد نشه، امکان شکایت وجود داره؟ و اینکه اگه بتونم شکایت کنم آیا بیمه اون 8 ماه برام رد میشه؟

  13. منشی من ترک کار کرده و یک روز پیام داد که دیگه نمیاد و انصراف میده.بیمه هم از قبل بوده.حالا شکایت کردند که من رو بیمه نکردید و سنوات هم ندادید؟؟؟این شکایت به نفع کی میشه؟؟آیا قانونی برای این موضوع هست؟؟
    و ایشون زد و بند هم با شرکت‌های که باهاش کار میکردم میکرده و من اطلاعی نداشتم و وقتی که بهشون این موضوع را گفتمدگفتند این عرف هست و شما نیاید خبر دار میشد ید …،سوال من اینه که ایشون وقتی در یک مرکز دیگه براشون بیمه رد میشده،،و من شماره بیمه آن را دارم ،،باز هم برای من جرم محسوب میشه که بیمه نکردم؟؟؟

  14. حق بیمه واریز شدرو به خودم میدن کارفرما یا این مدت که بیمه نکردرو واریز میکنن واسم که مینونم بعدش بیمه بیکاری بگیرم؟؟؟
    سنوات وعیدی وهزینه اینارو بخودم میدن؟؟؟

  15. سلام دوست عزیز. این موضوع ک جای دیگه برای منشی شما بیمه رد میشده نافی این نیست ک شما ایشون رو بیمه نکنید. و ترک کار ایشون هم نافی این نیست ک از حق و حقوقی همچون سنوات و سایر حقوق مزدی بی بهره بشوند اما اگر از ترک کار ایشون ب شما خسارتی وارد شده شما هم می توانید تحت عنوان خسارت ناشی از ترک کار شکایت مطرح کنید.

  16. سلام دوست عزیز. بیمه در قانون کار از قوانین امره هست و حتی در صورتی که کارگر و کارفرما بر این موضوع تراضی نمایند نیز،در صورت شکایت کارگر از کارفرما محکوم به پرداخت حق بیمه کارگر می گردد.

  17. سلام.ببخشید من جایی مشغول به کار بودم که بیمه ام نکردن.البته بقیه همکاران بیمه بودن فقط بیمه من رد نمیشد. بعد سفته 30 میلیونی از من گرفتن، سفته سفید. بعد از 7 ماه سفته رو بهم دادن، منتها یه کپی سفته رو برداشتن که من درنهایت سادگی کپی سفته ها رو امضا کردم و اثر انگشت روشون زدم.رارداد رو هم وکیل شون تنظیم کرده بود.حدود 2 سال هست اونجا مشغول به کار نیستم.اگه بخوام بابت بیمه نکردن شکایت کنم احتمالش هست اونها بتونن از اون کپی سفته ها سواستفاده کنن.

  18. با سلام بنده دو سال هست که احراز سابقه بیمه ام انجام شده و البته کارفرمای بنده حق بیمه ام را در طول سابقه کاریم واریز نکرده و طی این دو سال پشت سر هم اعتراض میکند سال بنده این است که کارفرما ایا میتواند به همین صورت مدام اعتراض کند و بنده کارگر را دائم اذیت کند بنده بیکار هستم و تا زمانی که کارفرمای محترمم جریمه حق بیمه را واریز نکند نمیتوانم از حقوق بیکاریم استفاده کنم

  19. با سلام مجدد میخواستم ببینم کارفرما چند بار میتواند اعتراض کند و ایا قانون دست کارفرما را اینقدر باز گذاشته که با ندادن و دائم اعتراض کردن میتواند بنده را اذیت و بنده بابت واریز حقوق بیکاریم مشکل داشته باشم

  20. بنده دائما پیگیر هستم از سازمان تامین اجتماعی مربوطه و حتی نارحت شدم و اعتراض کردم که چرا قانون اینقدر دست کارفرما را باز میگذارد که بتواند دو سال دائما اعتراض کند به حق بیمه و کارگری که با دلیل غیر موجه بیکار شده به اینصورت برای گرفتن حقوق بیکاری به مشکل بر بخورد با تشکر از شما که با صبر و شکیبایی خود بنده را راهنمایی میکنید

  21. سلام، کارفرما موظف است که شمارا بیمه کند و بیمه نکردن تخلف محسوب شده و موجب جریمه برای ایشان خواهد بود ، اما باتوجه به اینکه شما کپی سفته ها را امضا کرده اید ، لازم است جهت شکایت و پیگیری با مشاور تخصصی مشورت کنید تا متضرر نشوید .

  22. با سلام . با توجه به قانون کار ، کارفرما موظف است که شما را بیمه کند و ملزم به پرداخت حق بیمه ی شما می باشد . جهت پیگیری اعتراضی که کارفرما علیه شما مطرح کرده ، می توانید از مشاوره حقوقی ما ، مشاوره دریافت کنید.

  23. سلام وقت بخیر. من مدت 8 ماه برای شرکتی کار میکردم که برام بیمه رد نکردن. این شرکت خیلی کوچیک بود و واریز حقوق هم از کارت شخصی مدیر صورت میگرفت. من میخواستم در خصوص این 8 ماه شکایت کنم. آیا شکایت من راه به جایی میبره ؟

  24. سلام وقت بخیر
    بله می توانید اقدام کنید و حقوق خودتون رو مطالبه کنید.درصورتی که به کمک نیاز دارید می توانید با کارشناسان وکیل پرس مشاوره رایگان دریافت کنید.

  25. سلام وقت بخیر
    من دوران دانشجویی بعضی از روزها و کل تابستان رو داربست فلزی کار می کردم ولی هیچ بیمه ای برای من رد نشده میخواستم بدونم با توجه به اینکه من طبق قانون اداره کار فعالیت نکردم به خاطر شرایط زندگی(دانشگاه رفتن) آیا باز هم میتوانم از کارفرما بخاطر بیمه نکردنم شکایت کنم؟

  26. سلام .. وقت بخیر .. من از تیر ماه ۹۸ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ توی یک فروشگاه مواد غذایی کار میکردم … برای بیمه کردنم هر وقت میگفتم یه بهونه ای میاوردن… حقوقمم طبق اداره کار نبود .. ساعت کاریمم چند ماه ۸ ساعت بود بقیش ۱۲ یا ۱۳ ساعت .. حتی شب عید به ۱۵ ساعت هم میرسید … سوال اولی اینکه دانشجوام و معافیت موقت دارم دارم اینکه باعث بیمه نکردن نمیشه میشه؟؟ سوال دوم اینکه میتونم شکایت کنم ؟ اگر میتونم ، غیر از بیمه دیگه بابت چی میتونم شکایت کنم؟؟ غرامتی به من پرداخت میشه؟؟ یا ن

  27. سلام .. وقت بخیر .. من از تیر ماه ۹۸ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ توی یک فروشگاه مواد غذایی کار میکردم … برای بیمه کردنم هر وقت میگفتم یه بهونه ای میاوردن… حقوقمم طبق اداره کار نبود .. ساعت کاریمم چند ماه ۸ ساعت بود بقیش ۱۲ یا ۱۳ ساعت .. حتی شب عید به ۱۵ ساعت هم میرسید … سوال اولی اینکه دانشجوام و معافیت موقت دارم دارم اینکه باعث بیمه نکردن نمیشه میشه؟؟ سوال دوم اینکه میتونم شکایت کنم ؟ اگر میتونم ، غیر از بیمه دیگه بابت چی میتونم شکایت کنم؟؟ غرامتی به من پرداخت میشه؟؟ یا ن

  28. سلام روز خوش… من یجا کار میکردم کلا پانزده روز تونستم کار کنم بیمه هم نکرده منو .. من تو کار دستم رفت لا دستگاه بشدت آسیب دیده صابکارمم گفت خرج دستت رو میدم ی ماه هم استعلاجی دارم ولی الان زده زیر حرفش ن خرجمو داده ن اون ی ماه حقوقی که گفت بهم میده…ی دستخط هم گرفت که من اعتراضی ندارم و حقوقمو گرفتم منم اثر انگشت زدم الان میگه ازت اثر انگشت گرفتم برو شکایت کن هرکاری دوست داری کن… من باید کجا برم دنبال حقم؟ میتونم به حقم برسم یا پیگیری نکنم؟

  29. سلام . مدت ۹ ماه جایی کار کردم و فقط یک ماه بیمه رد کردن واسم . و الان بعد شکایت کارفرما میگه پول بیمه رو بهت پرداخت میکنم ولی من خود بیمه رو میخوام اون کرفرما میتونه این کار رو کنه یا این که اگر من اسرا بر پرداخت بیمه داشته باشم کرفرما هم مجبور به پرداخت حق بیمه میشه .

  30. سلام خسته نباشید امسال کارفرما بیمه اردیبهشت مارو رد نکرده بعد خرداد رو رد کرده دوباره تیر رو رد نکرده میخواستم ببینم تکلیف چیه آیا این بیمهایی که معوقه شدن پیگیری کنیم دوباره به سوابق ما اضاف میشه یا نه ممنون میشم جواب بدین

  31. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما
    بنده بیش از یک ماه مرخصی استحقاقی طلب داشتم و در ماه گذشته 17روز (اول برج تا 26ام) مرخصی استفاده کردم
    بعد از این که به سرکار برگشتم به من گفتن که کل ماه رو برات مرخصی بدون حقوق رد کردیم و برات بیمه هم رد نمی کنیم
    و این که شش روز آخر ماه رو هم که رفتم نه حقوق دادن بهم نه بیمه رد کردن
    آیا می تونم ازشون شکایت کنم؟

  32. سلام من حدود 6سال تو ی کارگاه ب صورت شیفت بعدازظه کارمیکردم ومعمولا تا ساعت 9*10کار میکردم در کل بیشتر از ساعت کاریم کار میکردم، متاسفانه هیچ قراردادی نداریم ولی واریزی های حسابم هست وچون بعد از ظهر کارمیکردم حقوقم را نصفه میداد وبیمه هم نکرده ایا الن میتوانم بابت حق وحقوق بیمه وصنوات شکایت نمایم راهنمایی کنژد ممنون میشم

  33. سلام لطفا تا اخر بخونید و کمکمون کنید ممنون، من وهمسرم ده ماه توی یه میوه فروشی کارکردیم و طبق قراردادی ک بین ما و کارفرمابود، ساعت کاری من از ساعت۸ونیم تا۷شب باماهی۲۵۰۰، وهمسرم از ساعت۸ونیم تا۱۰شب با ماهی ۵تومن حقوق بود، ک طبق اون قرار داد بیمه مون نکردن و اینکه مبلغ حقوق توی قرارداد بیشتر از مبلغی بود که ب ما میدادن، و چندین بار ازشون پرسیدیم ک چرا توی قرارداد مبلغ حقوق بیشتر از حقوقی ک به ما میدین ذکر شده، ک گفتن اون مربوط به کار اداری میشه و به ما مربوط نیس، قراردادی ک مینوشتن ۸۹روزه بود، ک بعد از ده ماه مارو بدون دلیل بیرون کردن و اینم بگم ک قرارداد فقط دسته اونا بود وهیچ نسخه ایی به ما نمیدادن، حالا بنظر شما مامیتونیم شکایت کنیم فایده ای داره آیا؟ واینم بگم ک بما گفتن اگ شکایت کنید مام از شما شکایت میکنیم بخاطره ترک کار و خسارت، در حالی ک ما بعد از ده ماه کار کردن بدون حتی یک روز مرخصی و بدون تعطیل شدن روز جمعه، بعد از ده ماه برای تعطیلات نوروز۲۰روز مرخصی گرفتیم، ک وقتی برگشتیم سرکار، مارو بیرون کردن، لطفا راهنمایی کنید

  34. سلام
    بنده به مدت دو سال و نیم در کارگاهی اشتغال داشتم. کارفرما هر ماه حق بیمه رو کسر کرده و اعلام می کرد که پرداخت میکنه.
    الان سه سال میشه از اونجا بیرون اومدم و جای دیگه مشغول به کارم. وقتی امروز سوابق بیمه م رو گرفتم فهمیدم که چیزی حدود یکسال برای من لابلای این مدت بیمه رد نکرده. باید چکار کنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

  35. سلام وقت بخیر
    من جایی مشغول به کار بودم که کپی مدارک تحصیلی و شناسنامه و کارت ملی از من گرفتن و پس نمیدن کپی مدارکم رو آیا با کپی مدارک من میتونن جرمی انجام بدن !!ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

  36. سلام مهندس یه سوال داشتم من هفت سال سابقه دارم تمام ببمه هام واریز شده بغیر از بیمه یکماه فروردین ۹۹ پیمانکار پرداخت نکرده میخواستم بدونم میتونم خودم بیمه رو پرداخت کنم اگه میشه روش پرداخت و جریمه برام توضیع میدید
    چون نیاز فوری به بیمه مستمر همه سال ها دارم

  37. سلام. من از سال ۸۸ تا ۹۷ تو با گلخونه کار میکردم
    اما کارفرما بیمه ام نکرد بابت عدم بیمه هم بهم پولی نداد. من میتونم الان از ایشون شکایت کنم؟

  38. کارفرما با من قرارداد نبست و بیمه ای هم رد نکرده والان از اون شرکت بیرون اومدم، از من سفته داره ایا می تونم شکایت کنم بابت اینکه بدون قرارداد و بیمه سفته گرفته و الان فقط میگه دست نوشته بیارید
    در حالیکه اصلن هیچ قراردای بین ما منعقد نشده

  39. سلام من سال 85_86 در یک شرکت مشغول کار بودم که بیمه من رو رد نکردن بهم گفتن چون خدمت نرفتی نمیتونیم بیمه ات کنیم و من هیچ مدرکی هم در اختيار ندارم حقوق رو نقدا پرداخت میکردن الان متاسفانه سابقه خدمتم رو هم بايد بخرم.بعد از خدمت هم رفتم همونجا کار کردم که کار ما تو کارگاه پرسکاری بود که بیمه رو هم ساده رد کردن ب نظرتون راهی برای اثباط که اونجا بودم وجود داره.ممنون خواهشا جواب بدین

  40. سلام وقت بخیر من در یک کارگاهی به مدت چهار سال و نیم کار کرده‌ام که کارفرمای من هشت ماه بیمه من را رد نکرده میخواستم بدونم که با شکایتی که من از این آقا کردم میتونم بیمه‌بیکاری و جریمه اش رو بگیرم و سوال بعدی اینکه هزینه بیمه نکردن و جریمه به حساب کی پرداخت می‌شود و به ازای هر یک ماه چقدر هستش

  41. سلام وقت بخیر بنده حدود 4 ساله جایی مشغول به کار هستم و در سال تغیریبا 8 ماه کار میکنم یعنی حدود 32 ماه کار فرما بنده را بیمه نمیکند ایا الان میتونم کاری انجام بدم شکایت کنم رسیدگی میشه یا نه ؟

  42. با سلام من دوسال تو شرکتی کار میکتم و الاد زده زیر هم فای ک روز اول زدیم حقوقم همون دوسال قبل هستش نه میخای نه بیمه الان من اگه شکایت کم احتمال داره ک بیکار شوم میخاستم بدونم شکایت منم ارزش بیکار شدنم رو داره یا نه از طرف من همه حرفای روز اول صدرصد کانل و اوکی ولی از طرف اون صفر 500 ملیون سفته دادم جوریه ک نه مرخصی نه نه پیداش حقیق دوسال پیش ممنون اگه راهنمای کنین

  43. سلام دوسالی حدودا شرکتی مشغولم و تا الان زیر تمام حرفاش زده متوجه شده ک چیزی از اداره کار نمیدونم و دوست هم ندارم بیکار باشم سو استفاده کرده 500 ملیون سفته دادم حقوق همون دوسال قبل بدون مرخصی پاداش دقیقا برعکس حرفای روز اول الان میخام بدونم ک بعد شکایت احتمال بیکار شدنم هست ارزش داره شکایت کنم یا ک نه ممنون میشم. یعنی شکایت الکی نکنم یه خرجی هم از جیب کنم و اتفاقی نیوفته بیکار هم بشم. چه اتفاقی معمولا میوفته بعداز شکایت

  44. با سلام و خسته نباشید
    پدر من از سال ۸۳ در کارگاه های متفاوتی که تحت عنوان سازمان پسماند شهری(رفتگری شهرداری)هستش،کارمیکنه و تقریبا تا الان باید ۱۹سال سابقه میداشت،ولی امروز سابقه درآوردیم دیدیم ۱۶سال و۶ماه هست سابقش،یعنی دو سال و نیم بیمه اش رو رد نکرده شهرداری.
    امکان شکایت از شهرداری هست؟
    به کجا مراجعه کنیم

  45. سلام من ده ساله توی کارگاه نجاری کارمیکنم الان ده ساله کل حق بیمه رو خودم میدم یعنی ازحقوقم کسر میشه وقتی هم بهش میگفتم میگفت شما کنتاراتی کارمیکنید بایدخودتون بیمتونوبریزید خواستم راهنماییم کنید

  46. سلام به وکلای عزیز
    یک کارگر در گارگاه من به کار مشغول شد که بین خودمون قرار کردیم اگر ماه اول 110میلیون تولید کرد حقوقش 11 میلیون باشه اما بعد از یه ماه آزمایشی فقط 50میلیون تولید کرد وکلی از کارهارو هم خراب کرد، ما قراردادی بینمون نداشتیم فقط زبونی بود، چون به ما کلی ضرر زدن فقط نصف حقوق مقرر رو بهش دادیم و همکاری رو ادامه ندادیم. حالا سوالم اینه که ایشون میتونه بخاطر این کمتر از یک ماهی که پیش ما بودن و بیمه نشدن شکایت کنن؟

  47. سلام من با دوتا شریک که دستگاه بتن ریزی داشتن کارکردم مدته یکسال بعد که برای بیمه ادعا کردم گفتن ما کارگاه نداشتیم صلاحیت نداریم میشه بگید این موضوع توجیهی برای بیمه نکردن حساب میشه یا نه؟

  48. سلام وقت بخیر شوهر من سال ۹۷در مغازه سپر سازی کار میکرده بعد ۷برج بیمه داره بعد ولش میکنه دوباره امسال میره در همون مغازه بعد کارفرماش دیگه بیمش نمیکنه تا اینه برج ۸ امسال فوت میکنن حالا من اگه از کار فرما شکایت کنم ایا دستم به چیزی میرسه امکان داره کارفرما رو جریمه کنن جریمش چقدر میشه ن واریزی دارم چون کارت خودشو میداده برا خرجی بعدمیتونم برم استشهاد محلی از اون مغازه دارا بگیرم میشه منو راهنمایی کنید من بایه بچه ن خونه ن حقوق هیچ هیچ ندارم اگه میشه یه راهنمایی کنید بینم پیگیر بشم دستم به چیزی میرسه یان ممنونم ازتون

  49. من کارمند کسی هستم که عضو اتحادیه صنف الکتریکی در لاله زار هست و حقوقمو کم میدهد ولی بیمه نمیکند حتی انبارشم بیمه نیست اسمشون محمد رضا حدادی هستند از ایشون شکایت دارم لطفا پیگیری بفرمایید ادرس ۴ تا کارگر هستیم که یکی رو انداخت بیرون خودشون بیمه هستند ولی مارو بیمه نمیکندحق بیمه مارا بگیرید ادرس تهران خیابان انقلاب لاله زار نو بعد از چهارراه تقوی روبروی کوچه مصباح کریمی هتل لاله ثابق زیر زمین پلاک ۵۳۹ کالای برق محمد رضا حدادی

  50. سلام من‌ در سال ۹۲ در شرکتی کار میکردم و شرکت ثبت نشده بود و ۳ سال کار کردم و منو بیمه نکردم الان میشه کاری کرد یا نه

  51. سلام
    من از سال ۹۱ تا ۹۷ در یک کارگاه رنگ‌کاری در کرج کار میکردم که هیچکدوم از کارگرها رو بیمه نکرد و الان هم محل کارگاهش رو تغییر داده ولی الان در مکان جدیدش کارگاهش رو در اداره کار ثبت کرده و شماره کارگاه داره و کارگرهاشو بیمه میکنه، سوال من اینه من چه جوری میتونم حق و حقوق مربوط به اون سالهایی که پیشش کار میکردم رو ازش بگیرم؟ در کل اون سالها هم حقوقمون رو نقدی میداد و یا چک بهمون میداد که میرفتیم نقد میکردیم، الان من چه جوری باید ثابت کنم که پیشش کار میکردم؟

  52. سلام وقت بخیر من مدت 5 سال در شرکتی مشغول بکار هستم و هرماه هم بیمه رد شده ، اما بین کل سوابق بیمه من آذرماه 1400 رد نشده و ماه های بعد مجددا حق بیمه پرداخت شده ، من برای اون یکماه چطور میتونم پیگیری کنم ، آیا راهی بجز شکایت کردن وجود داره ؟

  53. سلام خسته نباشید
    کارفرمایی که پرسنل رو بیمه نکرده ، میتونه از حقوقش مالیات کسر کنه ؟
    کارفرما میگه بیمه از ماه دیگه رد میشه، ولی مالیات باید پرداخت بشه و از حقوق کسر میشه

  54. سلام خسته نباشید من ۴ سال تو یه مغازه هایپری کار میکنم کارفرما بیمه نکرده ونمیکنه نه عیدی نه حقوق درستی میده میخواستم ببینم میتونم شکایت کنم برای بیمه؟

  55. سلام اگر قرار داد به صورت درصدي باشد و در واقع فضا و وسايل از يك فرد و كار از فرد ديگر هم شامل بيمه ميشود؟

  56. سلام خواستم بپرسم ما کارمون داربست و به صورت روز مزد برای یه داربستی کار کردیم روز مزد بودیم ولی ۸سال واسش کارکردیم اخرم با یه ترفندی مارو جواب کرد که دیگه سرکار نرم من بابت بیمه نکردن چجوری میتونم حق و حقوق بگیرم من ۸سال سرکارگر بودم حتی نسبت به کارم حقوقم درست پرداخت نشده ممنون میشم کمک کنید

  57. سلام من پنج سال توی یک مغازه کار میکردم بیمه نبودم و عیدی کامل دریافت نمیکردم روزهای تعطیل مغازه بودم فقط جمعه ها تعطیل بودم حالا رفتم برای شکایت حق بیمه, تفاوت دستمزد, حق مسکن, بن کارگری, سنوات خدمت, عیدی پاداش, تعطیلی هفتگی
    میخواستم بدونم حدودا چقدر میشه اینها برای 5 سالی که من کار کردم ممنون

  58. سلام من 27سال است با یک شرکت حمل ونقل کار میکنم سال ا140 5ماه است که بیمه من رد نشده لطفا راهنمایی بفرماید
    مورد دیگر سال 1400 هم 3 ماه لیست بیمه رد نکردن وبیمه درصورتی که دستمزد من 12میلیون بود وماهای قبل هم همین مبلغ رد شده بود ولی چون کارفرما لیست بیمه رد نکرده بود کارشناس بیمه دستمزد من را 3میلیون ردکرد در صورتی هم قرارداد وهم فیش حقوق ارایه دادم ولی دستمزد من را اصلاح نمیکنند وسابقه من را خراب کرده اند لطفا راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم ممنون

  59. سلام استاد ببخشید بنده از اواسط سال ۸۶ داخل یه کارگاهی مشغولم تا سال ۱۳۹۱ بیمه بنده یا رد نشده یا ناقص بوده میخواستم بدونم من میتونم کاری انجام بدم که اون سالها برام سابقه رد بشه یا ن.

  60. سلام من سال ۱۴۰۰برج ۵رفتم داخل یک شرکت تاسیساتی داخل یک بیمارستان تا برج یک ۱۴۰۱نه حقوقی دورست حسابی ونه به موقع اخرام اومدم بیرون رفتم جای دیگه سرکار الان رفتم پرینت بیمه را گرفتم ۳ماه برام حقوق واریز نشده لطفاراهنمایم کنید

  61. سلام .
    من در مجموعه ای کار میکردم ۳ سال منو بیمه نکرده اما هر ماه پولشو از حقوقم کم میکرد برای اضافه کاری که میموندم یک سوم پول تعیین شده اداره کار پرداخت میشد و کلا خبری از عیدی و پاداش این چیزا نبود آخر سال. میخواستم بدونم باتوجه به اینکه ۱۵ میلیون از من هزینه بیمه گرفتن با شکایت ازشون چقدر میتونم دریافت کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید

  62. سلام روزبخیر
    من چندسال پیش جایی کارمیکردم بیمه نبودم.الان تنها مدرکی که دارم یه گواهی برای محل کارجدیدم هست که نوشته من 10 ماه اونجابصورت پاره وقت کارمیکردم.آیا بااین گواهی میتونم شکایت کنم؟ واگرمیتونم کجاباید ثبت کنم؟ ممنون

  63. با سلام خسته نباشید
    بنده ۴ماه در یک پخش کار میکردم
    و۵۰۰میلیون سفته بابت ماشین ازمن گرفتن الان سال داره تموم میشه براتصفیه حساب میتونم سفتهامو پس بگیرم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید