نماد سایت وکیل پرس

آیا ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه باشد؟

می‌توان مهریه را بیت کوین و ارزهای دیجیتال تعیین کرد؟

وکیل پرس امروز به موضوع “آیا ارز دیجیتال می تواند به عنوان مهریه باشد؟”می پردازد. بنابراین تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید

مطابق ماده 1078 قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته باشد می تواند به عنوان مهریه راجع به آن توافق شود منظور از مالیت داشتن یعنی آن چیری که به عنوان مهریه زوجه قرار است تعیین گردد از نظر اقتصادی دارای ارزش مالی باشد و قابلیت داد و ستد داشته باشد پس در استدلال اول می توانیم بگوییم که چون ارزهای دیجتال و یا بیت کوین قابلیت داد و ستد داشته و قابل تبدیل به پول بوده اند پس تعیین آنها به عنوان مهریه بلامانع بوده است و تعیین کردن آن ضمن شرط عقد نکاح به عنوان مهریه به ماهیت عقد خللی وارد نمی سازد البته این موضوع اهمیتش بیشتر راجع به نکاح منقطع بوده که شرط صحت عقد منوط به تعیین مهریه می باشد

تا اینجا بحث متوجه شدیم که قانون گذار از نظر قانونی منعی را اعمال ننموده اما قانون ما که برگرفته از شرع بوده است هم این موضوع را پذیرفته است و آیا تعیین ارز دیجیتال به عنوان مهریه زوجه مطابق با قانون و شرع بوده و دارای منفعت عقلانی و شرعی بوده است؟

 

در پاسخ به این سوال موافقان و مخالفان زیادی وجود دارند

آنهایی که موافق این موضوع هستند به مستند ماده 1078 قانون مدنی استناد می کنند و به علت داشتن ارزش مالی آن تعیین آن را به عنوان مهریه می پذیرند چون به این باور دارند که مال مذکور قابلیت داد و ستد داشته و قابل تبدیل به پول بوده است و برای زوجه ارزش مالی دارد ، اما یک سری که مخالف این امر هستند استدلال شان بر آن بوده که مال مذکور دارای منفعت عقلائی و شرعی نبوده و به ضرر زوجه بوده است لذا زوجه نمی تواند برای اجرایی کردن مهریه خود در محاکم به آن، به عنوان مهریه استناد کند چون از طریق نامشروع به دست آمده و منشا قانونی ندارد لذا تعیین آن به عنوان مهریه فاقد ارزش قانونی بوده است چرا که یکی از شروط تعیین مالی که مورد مهریه قرار می گیرد آن است که مورد معامله معین و معلوم باشد و در اینجا به علت نامعلوم و مبهم بودن، و احتمال کم و زیاد شدن در ارزش و بهای معامله، معامله صورت گرفته غرری بود و از نظر قانونی باطل می باشد .
پس نظر قطعی راجع به اینکه آیا تعیین ارزهای دیجتال و بیت کوین به عنوان مهریه دارای مشروعیت بوده یا نه وجود ندارد اما از آنجایی که در کشور ما شرع بر قانون حاکمیت داشته و بسیاری از فقهای ما انجام این معاملات و مال به دست آمده از آن را نامشروع می دانند چگونه زوجه ای که مهریه تعیین شده او مال نامشروع و غیر شرعی بوده می تواند در صدد دریافت مهریه خود از محاکم برآید و خواستار الزام همسر خود به پرداخت مهریه باشد.

آیا میدانید:

مدارک لازم برای صلح عمرا

 

سوالات متداول در حوزه (آیا ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه باشد؟)

آیا ارز دیجیتال و بیت کوین می تواند به عنوان مهریه زوجه در ضمن عقد نکاح تعیین گردد ؟

در پاسخ به این سوال به صورت قطع به یقین نمی توانیم پاسخ بدهیم که از نظر قانونی و شرعی چه حکمی راجع به مشروعیت یا عدم مشروعیت قانونی آن وجود داشته است اما از آنجایی که قانون ما بر پایه شرع حاکم بوده است بسیاری از فقهای ما آن را صحیح ندانسته و تعیین آن را به عنوان مهریه فاقد ارزش قانونی می دانند .

استدلال مخالفان تعیین بیت کوین به عنوان مهریه چیست و چرا تعیین ارز دیجتال را به عنوان مهریه امری باطل و فاقد وجاهت قانونی می دانند ؟

این مخالفان استدلال شان بر این مبنا است که چون احتمال کاهش در ارزش و بهای مورد معامله وجود داشته است و این امر منفعت زوجه را به خطر می اندازد لذا دارای منفعت عقلانی و شرعی نبوده است.

 

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل خانم برای طلاق در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه پرونده های دیوان عالی کشور

 

نویسنده: سرکار خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

 

خروج از نسخه موبایل